Social it i kommunen
Denne guide giver inspiration til dig, der ønsker at få indsigt i, hvordan man implementerer social it til mennesker med funktionsnedsættelser.
Indhold
Social it er informationsteknologi og digitale redskaber, der bruges til at kommunikere, fastholde sociale relationer, indgå i socialt samvær, lege, lære og få nye kompetencer. Redskaber som borgere med funktionsnedsættelse kan bruge til social kontakt og interaktion med andre mennesker.
Der er i dag øget opmærksomhed på de muligheder, social it kan give mennesker med funktionsnedsættelser, i forhold til kommunikation, egenmestring, udvikling og fastholdelse af sociale relationer, leg og læring. Denne guide har særlig fokus på, hvordan I i kommunen kommer godt i gang med at implementere social it ved:
- at udarbejde en vision, udforme målsætninger og organisere arbejdet med social it
- at dele viden, systematisere indsatsen, samarbejde og iværksætte fælles strategier mellem forvaltningen og kommunens sociale tilbud til mennesker med funktionsnedsættelser.
Denne guide giver ideer og råd til at planlægge og varetage kommunernes strategiske indsats med implementering af social it på de sociale tilbud. I praksis vil implementeringsguiden kunne give inspiration til alle former for teknologi-implementering.
Guiden henvender sig til ansatte i kommunale forvaltninger og som har ansvaret for ledelse, udvikling eller drift af sociale tilbud til mennesker med funktionsnedsættelser. Guiden kan også bruges af ansatte i en regional afdeling.