Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Samfundsdeltagelse

Mødet mellem borger og system (i antologi: Handicap, kvalitetsudvikling og brugerinddragelse)

Hvordan det offentlige system skal møde borgeren, således at hjælpen opleves som hjælp

Indhold

Denne bog er en antologi, der samler viden fra en række undersøgelser og udviklingsprojekter, som igennem de senere år har været gennemført inden for handicapområdet. Artiklerne i antologien har det til fælles, at de giver grundlag for nytænkning og inspiration i forhold til udviklingen af holdninger, handlinger og strukturer, som kan realisere de handicappolitiske intentioner. Formålet med antologien er at udbrede kendskabet til, hvordan forskellige faktorer, og samspillet mellem dem, indvirker på udviklingen af handicapområdet. Antologiens artikler er opdelt inden for tre temaer, hvor det andet tema er mødet mellem borger og system.

I denne del af antologien præsenteres fem artikler med titlerne:

  • Kortlægning af en problematik: Forældre til børn med handicap
  • Kundskabsproduktion kan forvandle afmagt til livsmagt
  • Tænk normalt – dernæst på handicappet
  • En støtte der er brug for – brugernes oplevelse af støtte- og kontaktpersonsordningen i Københavns Kommune
  • Når et alvorligt handicap bliver tredjepart i ægteskabet    

De fem artikler har alle fokus på mødet mellem de offentlige myndigheder og borgere med funktionsnedsættelser, som det i fem artikler bliver behandlet ud fra forskellige indfaldsvinkler.

Konklusion

I den første artikel pointeres det, at en fjerdel af forældre til børn med funktionsnedsættelser oplever, at samarbejdet med det offentlige er særdeles problematisk. Det konkluderes, at forvaltningens organisering og den enkelte sagsbehandler har afgørende betydning for familiens oplevelse af samarbejdet.

I den anden artikel sættes der fokus på den viden, der er skabt via videncentre og specialrådgivere, og som har til formål at klæde eksempelvis sagsbehandler på, så de kan rådgive til gavn for andre. Det konkluderes, at hvis den viden, der er til rådighed, skal udnyttes, er der behov for personlige møder, netværk og kurser, som kan synliggøre eksperternes varierende viden.

I den tredje undersøgelse sættes der fokus på unge med funktionsnedsættelser og deres løsrivelsesproces fra forældrene. Det konkluderes, at unge med funktionsnedsættelser er mere afhængige af systemet end andre unge, hvorfor der skal være fokus på, at systemet ikke får funktion af skjult magtudøvelse.

Den fjerde artikel konkluderer, at mennesker med sindslidelser har brug for en støtte- kontaktpersonsordning, hvis de ikke skal risikere at blive isoleret.

Den sidste artikel undersøger de fordele og ulemper, der kan være, når en ægtefælle passer en partner med funktionsnedsættelser.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Inge Storgaard Bonfils
  • Steen Bengtsson
  • Henning Olsen
  • et al.
Årstal
2003
Udgiver
AKF Anvendt Kommunal Forskning
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Download PDF

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Mødet mellem borger og system (i antologi: Handicap, kvalitetsudvikling og brugerinddragelse)

AKF Anvendt Kommunal Forskning 2003
Undersøgelser og evalueringer;

Den Koordinerende Kontaktperson

Københavns Kommune og Socialt Udviklingscenter SUS, 56 sider 2012
Undersøgelser og evalueringer;

Mediers fremstilling af psykisk sygdom

KORA, 20 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank