Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Samfundsdeltagelse

Erfaringer fra mennesker med døvblindhed - Et nordisk projekt. At være delagtig

Dette hæfte er ét ud af i alt seks faghæfter, som alle sætter fokus på døvblindblevnes egne erfaringer med et progredierende handicap.

Indhold

Dette hæfte fokuserer på, hvordan døvblindblevne fortæller om arbejdet med at håndtere et handicap, som progredierer og hvilke konsekvenser, de oplever, at det har for deres liv. 

Hæftet gennemgår blandt andet emner som kommunikation, relationer til andre mennesker, delagtighed i nærmiljø og samfund samt kompensation - samfundets ressourcer.

Konklusion

Oplevelsen af, at diagnosen "døvblind" ikke er noget, man kommer overens med én gang for alle, går igen i de døvblindblevnes fortællinger. De døvblindblevne beskriver i deres fortællinger, hvordan de samtidig med, at synsnedsættelsen langsomt bliver værre, erkender, at der igen er en social sammenhæng eller en fritidsaktivitet, de må lægge bag sig. Handicappet kan altså blive dominerende i selvforståelsen og i synet på de muligheder og begrænsninger, der er for ens udfoldelse. Hvordan handicappet kommer til udtryk afhænger af tre faktorer:

  • Den døvblindblevnes egen oplevelse af sig selv, sin situation og sine muligheder
  • Nærmiljøets indsigt i, hvilke særlige hensyn kan tages, og vilje til at få kommunikationen til at fungere
  • Samfundsmæssige tiltag, som kan kompensere for høre- og synsnedsættelsen.

Fortællingerne viser, at der er stor forskel på, hvordan de døvblindblevne oplever sig selv og deres situation. Mange fortæller, at de oplever at have et godt liv med mange muligheder trods deres handicap. Samtidig ser de sig selv som atypisk for gruppen af døvblindblevne. De antager, at andre døvblindblevne klarer sig dårligere end de selv. 

I forhold til relationer til andre mennesker beskriver de døvblindblevne, at de over for mennesker, de ikke kender (fx andre buspassagerer) oplever at blive betragtet som underlige. Derimod beskrives internettet, hvor ens handicap ikke er synligt, som en fantastisk mulighed for at møde andre mennesker på lige vilkår. I relationen til mennesker man kender godt (fx familien) beskrives det, at det i høj grad handler om konstant at vurdere i hvilket omfang, man kan kræve, at andre tager hensyn. 

Mange af de døvblindblevne beskriver som følge af dette, at de ofte oplever at følge med i samtaler med flere deltagere, og mange trækker sig derfor tilbage fra socialt samvær. Kompensation i form af en kontaktperson eller tolk har derfor afgørende betydning for, om de døvblindblevne kan være delagtig i såvel nærmiljøet som i det store samfund.

Praksisfortællinger
Forfatter
  • Kirsten Jansbøl
  • Birgitte Ravn Olesen
Årstal
2005
Udgiver
VidensCentret for DøvBlindBlevne, 48 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Erfaringer fra mennesker med døvblindhed - Et nordisk projekt. At få støtte

VidensCentret for DøvBlindBlevne, 60 sider 2005

Erfaringer med at have et handicap og få en diagnose - Et femårigt nordisk projekt med fokus på døvblindblevnes egne erfaringer med et progredierende handicap

VidensCentret for DøvBlindBlevne, 40 sider 2005

Erfaringer fra mennesker med døvblindhed - Et nordisk projekt. Teori og metode

VidensCentret for DøvBlindBlevne, 60 sider 2005
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank