Evaluering af erfaringerne med institutionsbegrebets ophævelse på handicapområdet, 1998–2002 – Fokus på brugerenes, pårørendes og personalets erfaringer
Undersøgelser om institutionsbegrebets ophævelse
Indhold
I 1998 blev institutionsbegrebet ophævet, da lov om social service trådte i kraft. Det betød, at der skete en adskillelse af botilbud og serviceydelser, forstået således, at borgere på botilbud efter 1998 skal tilbydes individuelle serviceydelser uafhængig af individets boform.
Denne evaluering er rekvireret af Socialministeriet, som har ønsket svar på:
- Hvor langt er udviklingen efter institutionsbegrebets ophævelse i praksis nået?
- Hvordan er loven udmøntet i amter og kommuner, og er der den fornødne kapacitet til at efterleve lovens intentioner både lokalt og regionalt?
- Hvordan kan både de personalemæssige og økonomiske ressourcer optimeres inden for området?
- Hvordan tegner den forskelligartede implementering sig i forhold til stærke/svage borgere og store/små kommuner og amter?
Det overordnede formål med evalueringen er at afklare, om loven om institutionsbegrebets ophævelse reelt har ført til ændringer i praksis, som i højere grad end tidligere inddrager borgere og pårørende i tilrettelæggelsen af tilbuddene.
Konklusion
I evalueringen fremhæves det, at implementering af organisatoriske forandringer som udgangspunkt først vil have optimal gennemslagskraft efter fem til seks år. På den baggrund pointeres det, at nærværende evaluering peger i retning af, hvordan udviklingen tenderer at gå, men at det vil være nødvendigt med senere evalueringer, for at bekræfte resultaterne af denne evaluering.
De konklusioner, der drages i forhold til, hvordan institutionsbegrebets ophævelse har haft betydning for udviklingen inden for botilbudsområdet, er:
- At Serviceloven udgør et godt og visionært regelsæt, som gør det muligt for en række interessenter at kommunikere
- At der er stor forskel på, i hvilket tempo udviklingen går. Dette gør sig gældende både mellem kommuner og amter og mellem små og store kommuner
- At der blandt personalet inden for botilbudsområdet er behov for et kulturskifte før Servicelovens regler og ydelser til fulde vil kunne blive implementeret
- At borgere, pårørende og deres organisationer skal omstille sig i forhold til de nye rettigheder og nye pligter, som følger af Serviceloven.
Det anbefales, at der skabes en mulighed for tværfaglig og tværkommunal erfaringsudveksling.
Metode
Evalueringen bygger på 44 individuelle telefoninterview med brugere, pårørende, forvaltningsansatte og personale. Evalueringer bygger ligeledes på fem nye KUBI-undersøgelser og 27 tidligere gennemførte KUBI-undersøgelser samt materiale, som er indhentet fra Danmarks Statistik.