Udviklingshæmning og socialt netværk
Sociale netværk for mennesker med udviklingshæmninger er en livsnødvendighed
Indhold
Bogen er udsprunget af et projekt, som forfatteren udarbejdede under sin uddannelse fra Den sociale Kandidatuddannelse på Aalborg Universitet.
Projektets fokus er udviklingshæmmedes sociale netværk, idet forfatteren bemærker, at det har været et ønske, at mennesker med udviklingshæmning blev integreret fysisk i samfundet, og ligeledes et fokus på at skabe sociale relationer mellem mennesker med udviklingshæmninger.
Forfatteren problematiserer i den forbindelse, at der ikke er skabt tilstrækkelig fokus på sociale netværk mellem mennesker med udviklingshæmning og mennesker, der ikke har udviklingshæmninger.
På den baggrund ønsker forfatteren at undersøge:
- Hvorfor er det vigtigt med sociale netværk?
- Hvilke kvalitetskrav stilles der af udviklingshæmmede i forhold til social kontakt?
- Hvorfor og hvordan kan der arbejdes på at udvikle og bevare sociale netværk?
- Hvad har skiftende diskurser i det pædagogiske arbejde med målgruppen betydet for forståelsen af sociale netværk for udviklingshæmmede?
- Hvordan har denne forståelse haft indflydelse på praksis?
Konklusion
Det konkluderes, at sociale netværk udgør en livsnødvendighed for mennesker. Den rette mængde af social kontakt vil dog være forskellig fra individ til individ. Vigtigheden af, at der, i det pædagogiske arbejde, arbejdes fokuseret med at støtte op om udviklingshæmmede borgeres netværk fremhæves.
Forfatteren konkluderer, at manglende sociale netværk kan føre til isolation og ensomhed, hvilket vil have negative konsekvenser for livskvalitet, psykisk helbred, social adfærd og livslængde. Det, at arbejde med menneskers livshistorier, fremhæves af forfatteren, som en metode til at støtte mennesker med udviklingshæmninger til at skabe og vedligeholde sociale netværk. Det pointeres i den forbindelse, at individuelt netværksarbejde kan være givtigt for målgruppen, fordi der er fokus på jeg’et, det vil sige de præferencer og kompetencer individet har, hvilket kan understøtte det enkelte individ i at forme deres ønsker til og behov i de sociale netværk.
Metode
Diskursbegrebet anvendes til at diskutere temaets indhold ud fra en række varierende litteratur, der har konstrueret virkeligheden.