Evaluering af de utrolige år. Slutrapport
En evaluering om samarbejdet med 13 kommuner om afprøvning af evidensbaserede indsatser for børn med adfærdsvanskeligheder i alderen 4-8 år.
Indhold
Denne rapport indeholder den afsluttende evaluering i forbindelse med afprøvningen af to evidensbaserede familiebehandlingsprogrammer i et samarbejde mellem 13 kommuner og servicestyrelsen. Det drejer sig om henholdsvis børneprogrammet Dinosaurusskolen (DINO) og forældreprogrammet BASIC. Der har været iværksat parallelle evalueringer af hvert af de to programmer, som dog afrapporteres samlet, da der er tale om to programmer og to evalueringer med øget effekt, når metoderne anvendes kombineret.
DINO og BASIC er en del af den evidensbaserede programserie ”De Utrolige År” (DUÅ). DINO har til formål at hjælpe børn med adfærdsvanskeligheder i alderen 4-8 år ved at træne deres sociale færdigheder gennem gruppesamlinger. BASIC henvender sig til forældre til børn i alderen 3-6 år og giver dem råd og vejledning i forhold til deres børn i grupper med op til 12 forældre.
Der er tidligere i evalueringen udarbejdet to delrapporter: Delrapport 1 indeholder en analyse af kommunernes udgangspunkt for implementeringen af programmerne, heriblandt målgruppen og den praktiske implementering, mens Delrapport 2 har fokus på effekten af de to DUÅ-programmer ved eftermålingen, og i hvilken udstrækning programmet er implementeret.
Denne rapport udgør den afsluttende rapport i evalueringen, og belyser den umiddelbare effekt af deltagelsen i programmet samt den mere langsigtede effekt ved opfølgningen 6-8 måneder efter afslutningen og således også effekternes holdbarhed. Ligeledes belyser rapporten forskelle i kommunernes implementeringsmiljø, samt hvordan disse forhold påvirker gennemførelsen af programmet.
Konklusion
Evalueringen viser, at BASIC- og DINO-indsatserne i kommunerne har skabt positive resultater for børnene. Der ses en signifikant positiv udvikling for børn på næsten alle dimensioner i effektmålingen for de undersøgte indsatser. I flere tilfælde udvikler børnene sig fra at være i eller på grænsen til et behandlingskrævende område set i forhold til alderssvarende normer, og til at være inden for normalområdet. Børnene får således styrkede sociale kompetencer og udviser i mindre grad problematisk og udadreagerende adfærd. Hos forældrene ses ligeledes en positiv udvikling, og forældrene bliver mindre stressede i forældrerollen.
Den overordnede positive udvikling fastholdes og forstærkes i nogle tilfælde på næsten alle dimensioner i den opfølgende måling 6-8 måneder efter endt forløb. Ved den opfølgende måling er børnenes gennemsnitlige intensitet i problemadfærd fortsat reduceret til et omfang, der ikke er behandlingskrævende.
De danske resultater følger de resultater, som ses i bl.a. den norske forskning. Den viser, at de positive resultater ikke aftager ved opfølgningsmålinger efter henholdsvis et og seks år. Ligeledes viser amerikanske studier, at effekterne er holdbare ved opfølgningsmålinger henholdsvis otte og ti år efter deltagelsen. Der kan derfor forventes lignende langtidseffekter i en dansk sammenhæng, men yderligere undersøgelser kræves for at dette kan afdækkes.
Metode
Evalueringen kombinerer en effektmåling baseret på tidsserieanalyser, sammenligningsgruppe og en teoribaseret evaluering med fokus på at afprøve hypoteser om sammenhænge mellem implementering, intervention og effekt. Analyserne i denne rapport deler sig i to overordnede dele, dels en analyse af effekten af forskellige kombinationer af programmerne, og dels af hvordan de forskellige faktorer påvirker interventionen og effekten.