Visitation til botilbud - eksempler på praksis og overvejelser fra seks kommuner
Ankestyrelsen har undersøgt seks kommuners arbejdsgange og overvejelser, når de skal udrede en borgers støttebehov og vælge et konkret botilbud.
Indhold
Ankestyrelsens undersøgelse viser, hvilke hensyn kommunerne tager, når de skal finde et botilbud, der matcher borgerens støttebehov, og hvordan de vægter disse hensyn.
I undersøgelsen fremhæver Ankestyrelsen eksempler på kommunernes praksis for bevilling, opfølgning og udfordringer, som de seks kommuner oplever i deres arbejde med visitation til botilbud.
Undersøgelsen er bestilt af Social- og Ældreministeriet og indgår i ministeriets evaluering af det specialiserede socialområde (ESS). Målgruppen for botilbuddene i undersøgelsen er personer med nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne, særlige sociale problemer eller socialpsykiatriske udfordringer efter servicelovens (SEL) §§ 107 og 108, samt almenboliglovens (ABL) § 105.
Konklusion
Hovedresultater:
- Alle interviewkommuner anvender Voksenudredningsmetoden
- En borger kommer på botilbud, når støttebehovet er omfattende
- Sagsbehandlerne bruger Tilbudsportalen og erfaringer til at finde botilbud
- Målgruppematchet vægtes højere end øvrige hensyn
- Inddragelse af borgere eller pårørende i valg af botilbud varierer
- Det kan have betydning for valg af botilbud, at tilbuddet er specialiseret
- Mangel på botilbudspladser og tid kan udfordre matchning
- De fleste interviewkommuner får godkendt borgerens personkreds og konkret botilbud på samme visitationsudvalgsmøde
- Der er forskellig praksis for bestilling af indsats
- Status for borgerens ophold og handleplan er vigtig
- Opfølgningsmøder er hyppigere på midlertidige botilbud end længerevarende botilbud
- Kommunerne vil løse borgerens udfordringer på botilbuddet, men revisitation kan blive nødvendigt
- Der er udfordringer med at revisitere borgere fra ABL § 105.
Metode
I undersøgelsen er der gennemgået i alt 48 sager fra de seks kommuner (hver kommune har indsendt otte sager). Pba. sagsgennemgangen er der udarbejdet otte konstruerede eksempler på sagsforløb.
Der er desuden lavet gruppeinterview med sagsbehandlere fra de seks kommuner, som visiterer borgere til botilbud. I alle kommuner har vi gennemgået to sagsforløb med interviewpersonerne. Det har bl.a. haft til formål at kvalitetssikre de udarbejdede sagsforløb ved at afklare, om sagsforløbene var genkendelige for sagsbehandlerne, men samtidig gav sagsbehandlerne mulighed for at tale om egen praksis i relation til eksemplet.