Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Bolig og hjem

Sansernes Bolig

Ph.D.-afhandling om sammenhæng mellem boligens arkitektur og borgere med funktionsnedsættelsers oplevelser af boligens kvalitet

Indhold

Afhandlingen har fokus på en gruppe af mennesker, der alle har en høre- eller synsnedsættelse. Derudover opereres der med et begrebssæt bestående af fem sansekategorier, fem arkitektoniske egenskaber og fire former for fysisk aktivitet, der udgør et fælles referencesprog, som er udgangspunktet i undersøgelsen mellem arkitektens fagsprog og brugernes egne erfaringer.

De fem sansekategorier er: Synet, hørelsen, følesansen, lugt- og smagssansen samt kinæstesi og balance.

De fem arkitektoniske egenskaber er: Proportioner, vinduesåbninger, forbindelser, akustik og kompleksitet.

De fire former for fysisk aktivitet er: Oplevelse, orientering, kommunikation og fysisk velvære.

Rumlige 1:1 afprøvninger er afhandlingens primære undersøgelsesredskab, og dialog med brugergruppen er gennemgående i undersøgelsesprocessen og bidrager med kvalitet til undersøgelsens resultater.

Brugerfortællinger er en væsentlig del af dette forskningsprodukt, hvorfor produktet både er registreret som forskning og brugerfortællinger.

Konklusion

Ved at sammenholde arkitektens erfaringer med brugernes oplevelser og behov, fremkommer blandt andet følgende konklusioner:

  • En sanselig funktionsnedsættelse stiller særlige krav til boligens rum og arkitektur.
  • Der er fælles krav, der gør sig gældende uafhængigt af funktionsnedsættelsens karakter – og der er i lige så høj grad divergerende krav indenfor hver af de forskellige funktionsnedsættelser.
  • Følesansen er fællesnævner i sanseoplevelsen for funktionsnedsættelserne, og alle bruger følesansen som understøttelse i forhold til deres primære sans. Dog i mest udtalt grad for menneskerne, der er blinde.
Akustikken opleves som den primære fællesnævner for de fire funktionsnedsættelser. Den beskrives som essentiel for rumoplevelsen og afgørende for kvaliteten af den enkelte oplevelse.

Metode

Første fase af afhandlingens metodeindsamling består af indledende interview og samtaler, samt en generel vidensindsamling om syns- og hørenedsættelse.

Anden fase af metodeindsamlingen består af en større kvalitativ interviewundersøgelse, herunder kvalitative interviews og kvalitative rumlige 1:1 afprøvninger.
Forskning
Forfatter
  • Camilla Ryhl
Årstal
2003
Udgiver
Kunstakademiets Arkitektskole (KA)
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Find på bibliotek.dk

Se også

Forskning;

Sansernes Bolig

Kunstakademiets Arkitektskole (KA) 2003
Undersøgelser og evalueringer;

I selvstændig bolig – voksne udviklingshæmmede

Odense: Servicestyrelsen 2011
Lærebøger og værktøjer;

Hvad venter vi på? – mod bedre boligvilkår for mennesker med funktionsnedsættelse

Videnscenter for Bevægelseshandicap 2004
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank