Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Bolig og hjem

Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kommunernes anvendelse af serviceniveauer

Denne undersøgelse viser, at de fleste afgørelser om socialpædagogisk bistand og midlertidigt ophold i botilbud er i overensstemmelse med lovgivningen på området. Dog er henvisninger til lovbestemmelser samt kommunernes serviceniveauer mangelfuld i den skriftlige afgørelse til borgerne.

Indhold

I publikationen undersøges det, hvorvidt kommunernes afgørelser om hjælp til socialpædagogisk bistand og om midlertidigt ophold i botilbud er i overensstemmelse med serviceloven. Fokus i vurderingerne af afgørelserne er på, om der er fortaget en konkret og individuel vurdering af behovet for hjælp, og om der er taget stilling til, om det fastlagte serviceniveau skal fraviges. Begrebet serviceniveau dækker i publikationen både over serviceniveaubeskrivelser og kvalitetstandarder hos kommunerne.

Konklusion

  • 81 % af sagerne er i overensstemmelse med regler og almen praksis. Dog henvises der kun i 40 % af sagerne til, hvilke lovbestemmelser, der ligger til grund for afgørelsen.
  • I 93 % af sagerne har kommunerne foretaget en konkret og individuel vurdering af borgerens behov for hjælp, herunder af borgerens funktionsevne og/eller særlige sociale problemer.
  • Kommunerne har pligt til at sørge for, at sagerne er oplyst i tiltrækkelig grad. I 86 % af sagerne er oplysningsgrundlaget i orden.
  • Kun i 12 sager ud af 99 har kommunerne henvist til fastsatte serviceniveauer i deres begrundelse for afgørelsen.
  • Det er ikke almindeligt, at kommunerne orienterer borgeren om kommunens serviceniveau. Kun i to sager ud af 99 er serviceniveauet vedlagt i afgørelsen, og i otte sager er borgeren blevet henvist til selv at finde serviceniveauet på kommunens hjemmeside.
  • I 14 sager, svarende til 28 %, har borgeren ikke fået en skriftlig afgørelse af kommunen, hvilket er lovpligtig.

På baggrund af undersøgelsen anbefaler Ankestyrelsen bl.a., at kommunerne i højere grad oplyser borgeren om, hvilke oplysninger der ligger til grund for afgørelsen. Dette er nødvendigt for at styrke borgerens muligheder for at forstå, hvilke forhold og hensyn, der var årsag til afgørelsens udfald. Derudover bør serviceniveauet vedlægges i afgørelsen.

Metode

Undersøgelsen bygger på 99 sager, der er indsendt fra ni kommuner.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Ankestyrelsen
Årstal
2014
Udgiver
Ankestyrelsen, 56 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Udflytning fra § 92 botilbud – En undersøgelse af erfaringer med muligheder og barrierer for at beboere kan flytte ud

Socialstyrelsen, 49 sider 2006
Undersøgelser og evalueringer;

Metoder til at skabe medicinsikkerhed på botilbud

KL, FOA og Socialpædagogerne 2023
Undersøgelser og evalueringer;

Kortlægning af god kvalitet i praksis på botilbud - En kvalitativ undersøgelse af kvalitet på botilbud for mennesker med psykiske vanskeligheder

Socialstyrelsen 2021
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank