Job og Aktivitetscenter Sydvest - Tilbagemelding på brugerundersøgelse 2005
En skriftlig tilbagemelding på brugerundersøgelse gennemført i JAC Sydvest i forsommeren 2005.
Indhold
JAC-Sydvest består af 7 forskellige arbejdspladser med i alt ca. 320 brugere/medarbejdere. Brugere/medarbejdere og personale på arbejdspladserne har forskellige erfaringer med spørgeskemaer, brugerundersøgelser m.v. Med dette i baghovedet har ledelsesteamet bag brugerundersøgelsen indkredset følgende formål som de vigtigste for undersøgelsen:
Undersøgelsen skal bidrage til at:
- Brugere/medarbejdere får mere information og overblik over de samlede tilbud i JAC Sydvest
- Evaluere på nuværende beskæftigelsestilbud/aktiviteter
- Få kendskab til brugere/medarbejderes ønsker og behov i forhold til rammer og indhold i JAC Sydvest
- Give brugere/medarbejdere mulighed for indflydelse i hverdagen
- Give brugere/medarbejdere mulighed for at prøve anden beskæftigelse/aktivitet i form af praktikker
- Udvikle og tilrettelægge tilbud og aktiviteter ud fra besvarelserne
JAC Sydvest er sammensat af en brugergruppe med meget forskellige funktionsnedsættelser og meget forskellige forudsætninger for kommunikation.
Konklusion
I rapporten konkluderes følgende:
- Brugere/medarbejdere har fået større indblik i de forskellige tilbud i JAC-Sydvest. I fremtiden kan denne information vedligeholdes bl.a. via hjemmesiden.
- Det er et ledelsesmæssigt ansvar at koordinere de mange ønsker om besøg og praktikker på de forskellige steder.
- Det er et ledelsesmæssigt ansvar at arbejde videre med en kvalificering af arbejdet med bruger/medarbejdermøder og brugerråd/samarbejdsudvalg.
- Det er et ledelsesmæssigt ansvar at udbygge personalets erfaringer med kommunikation og brugerindflydelse med de mange brugere uden verbalt sprog.
Metode
Brugerundersøgelsen bygger hovedsageligt på besvarelser af spørgeskemaer gennem interviews. Derudover er der indlagt orienteringsdage samt udvikling af oplysningsmateriale i projektdesignet.