Nye muligheder for udsatte på fremtidens arbejdsmarked
Robotter, kunstig intelligens, førerløs transport. Det er alle eksempler på dele af den teknologiske revolution, der skyller ind over os, og som vil give helt nye muligheder for udsatte på det danske arbejdsmarked.
Indhold
Denne rapport ser på potentialet i at få flere udsatte og mennesker med handicap på arbejdsmarkedet ved hjælp af en række nye teknologier. Den industrielle udvikling kan ses som en trussel for mange udsattes muligheder på arbejdsmarkedet, da det i høj grad er ufaglærte jobs, der kan automatiseres ved hjælp af f.eks. robotter. Denne rapport undersøger derfor, om nogle af de teknologier, som bliver brugt til automatisering, også kan bruges til at styrke udsatte gruppers muligheder på fremtidens arbejdsmarked.
Udgivelsen eksemplificerer, hvordan fem fiktive personer fra forskellige slags udsatte grupper, kan udnytte teknologiske løsninger til at hjælpe dem i deres arbejdsliv. Ved hver person foreslås to-tre teknologiske løsninger, der potentielt vil kunne hjælpe i fremtiden. Derudover præsenterer rapporten fem løsninger, der allerede bliver taget i brug for at gøre arbejdsmarkedet mere tilgængeligt for udsatte grupper.
Rapporten tager udgangspunkt i følgende syv typer af anvendt teknologi:
- Talegenkendelse og tekst-til-tale – en teknologi, der dels kan oversætte brugerens talte ord til tekst (eller kommandoer), dels læse tekst højt for brugeren.
- Virtuelle assistenter, der bruger talegenkendelse til at modtage kommandoer og fx kan hjælpe med at udforme dokumenter, bestille varer og sende e-mails.
- Understøttende software (accessibility software), der kan hjælpe mennesker med at overkomme nogle af de barrierer i arbejdslivet, der følger af deres handicap.
- Virtual reality (VR), der gør det muligt, at brugeren med en VR-brille og evt. hovedtelefoner indhylles i et digitalt skabt univers, fx en simulation af en arbejdsopgave eller -situation.
- Augmented reality (AR) – udvidet virkelighed – hvor man via briller eller bare en skærm får vist et ekstra lag oven på virkeligheden, fx nyttige data eller instruktioner.
- Kunstig intelligens og maskinlæring, hvor en algoritme reagerer på input fra omverdenen, bearbejder store mængder data og bliver stadig bedre til at genkende mønstre og løse problemer.
- Digitale platforme – fx tjenester, der hurtigt og effektivt sætter arbejdskraft, tjenester eller varer i forbindelse med købere. Fiverr, TaskRabbit og Hilfr er eksempler
Rapporten munder ud i ni anbefalinger, der hver især repræsenterer et potentiale inden for den teknologiske udvikling, som kan udnyttes til at skabe et mere inkluderende arbejdsmarked for udsatte. De ni anbefalinger falder inden for de tre kategorier:
- Læring: Nye tilgange og redskaber til læring og opkvalificering for alle.
- Adgang: Teknologier og applikationer, der letter udsatte gruppers adgang til arbejdsmarkedet.
- Bedre match: Brugen af data til at matche personer fra udsatte grupper bedre til relevant uddannelse og job.
De ni anbefalinger skal være med til at sikre, at det arbejdsmarked, vi går i møde i fremtiden, vil være inkluderende for alle – også for grupper såsom udsatte unge, ufaglærte, personer i fleksjob samt mennesker med handicap som fx ADHD eller muskelsvind.