Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Arbejde

Jobparathed – Overgangen mellem universitetsuddannelse og arbejdsmarked for personer med handicap

Hvordan ser personer med funktionsnedsættelser på overganen mellem videregående uddannelse og arbejdsmarkedet?

Indhold

Undersøgelsen i bogen sætter fokus på, hvordan overgangen fra videregående uddannelse til arbejdsmarked bliver betragtet af personer med funktionsnedsættelser.

De beskæftigelsespolitiske visioner er at udvikle et rummeligt arbejdsmarked, der skal øge tilgængeligheden til arbejdsmarkedet for mennesker med særlige behov.

Undersøgelsen består af:

  • En analyse af, hvordan universitetsstuderende med funktionsnedsættelser oplever de problemstillinger, der kan være forbundet med overgangen fra studiet til arbejdsmarkedet.
  • En vurdering af, hvilke erhvervs- og udslusningsindsatser, der er behov for, for at universitetsstuderende med funktionsnedsættelser i fremtiden kan få nemmere adgang til arbejdsmarkedet.

Konklusion

Undersøgelsen peger på nogle problemstillinger, der kan gøre det svært for mennesker med funktionsnedsættelser at blive tilknyttet arbejdsmarkedet efter endt uddannelse. De barrierer, der vanskeliggør mennesker med funktionsnedsættelsers mulighed for tilknytning til arbejdsmarkedet, består blandt andet i, at personerne har en nedsat arbejdsevne, har mindre erhvervserfaring og mangler erfaring fra relevante studiejob. 

Undersøgelsen viser ligeledes, at der er problemstillinger knyttet til de studerendes egen motivation og holdning, til de muligheder der er for at få et arbejde efter endt studie. Graden af deres funktionsnedsættelse hænger proportionelt sammen med deres tillid til egen arbejdsevne og fremtidige jobmæssige muligheder.

Det konkluderes på baggrund af undersøgelsen, at der både er behov for en mere målrettet erhvervsvejledning og en konkret udslusningsindsats, som tager udgangspunkt i den enkelte studerendes ønsker og behov med hensyn til at komme i beskæftigelse.

Metode

Kvalitative interview og spørgeskemaundersøgelser ud fra et fænomenologisk perspektiv på overgangen mellem uddannelse og arbejdsmarked, som den kommer til udtryk ved de studerendes væren-i-verden.
Forskning
Forfatter
  • Andres Dræby Sørensen
Årstal
2006
Udgiver
Rådgivnings- og Støttecentret, Aarhus Universitet
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Samfundsdeltagelse og medborgerskab blandt mennesker med fysisk handicap

VIVE 2019
Undersøgelser og evalueringer;

Handicap og foreningsliv 2009. - Muligheder og barrierer for inklusion af mennesker med handicap i foreningslivet

Servicestyrelsen 2009
Forskning;

Jobparathed – Overgangen mellem universitetsuddannelse og arbejdsmarked for personer med handicap

Rådgivnings- og Støttecentret, Aarhus Universitet 2006
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank