Handicap, uddannelse og beskæftigelse
I SRSF-regeringens handicappolitiske handlingsplan fra 2013 nævnes en række indsatser, som skal øge inklusionen af personer med handicap i samfundet. Når det gælder uddannelse og beskæftigelse er ét tiltag, at man vil sikre mere viden om sammenhængen mellem uddannelse og beskæftigelse blandt personer med handicap.
Indhold
Denne rapport belyser uddannelsesniveauet, uddannelsesaktiviteten og beskæftigelsen blandt personer med handicap med det formål at skabe et bedre grundlag for den ovennævnte handicappolitiske indsats.
Rapporten gennemgår:
- Karakteristika ved personer med handicap sammenlignet med personer uden handicap
- Uddannelsesniveau
- Igangværende uddannelse
- Betydningen af handicap og andre baggrundskarakteristika for kompetencegivende uddannelse
- Betydningen af uddannelsesniveauet for handicappedes beskæftigelse
Konklusion
Rapporten konkluderer, at:
- Andelen med en kompetencegivende uddannelse blandt personer med et handicap er væsentlig mindre end blandt personer uden handicap og personer med et mindre handicap. Det er især personer med et større handicap og personer med en psykisk lidelse, som ikke har en kompetencegivende uddannelse.
- Personer med handicap er ikke nær så ofte i gang med en uddannelse som personer uden handicap.
- Både blandt personer med og personer uden handicap er der en stærk sammenhæng mellem uddannelsesniveau og beskæftigelsessandsynlighed.
Metode
Rapportens undersøgelse bygger på spørgeskemadata fra Danmarks Statistiks Arbejdskraftundersøgelse om ca. 19.000 personer i alderen 16-64 år.