Samfund og sprog som rehabilitering
Vil du vide mere mere om hvordan flygtninge og indvandrere med sindslidelser og traumer kan støttes på bedst mulig vis? Dette metodehæfte tager afsæt i erfaringer fra et udviklingsprojekt med fokus på aktiviteter, der understøtter bl.a. sprogtilegnelse og mestringsevne.
Indhold
Dette metodehæfte bygger på det tre-årige udviklingsprojekt "Sprog og Samfund som Rehabilitering", med fokus på flygtninge og indvandrere med psykiske lidelser og traumer i socialpsykiatrien og andre rehabiliterende tilbud. Projektet tog udgangspunkt i, at etniske minoriteter er underrepræsenterede i socialpsykiatrien og i specialundervisningen.
Sprogbarrierer opfattes af personalet som en central barriere for, at etniske minoriteter overhovedet kan indgå i tilbuddene og mange føler sig ikke klædt på til opgaven. Formålet med projektet var derfor at udvikle og tilbyde tilrettelagt sprogundervisning/sprogstøtte til flygtninge og indvandrere med sindslidelser eller traumer.
Metodehæftet er opbygget således:
- Først afsnit præsenterer målgruppen, fakta om projektet samt en sammenfatning af projektets resultater. I de tre følgende afsnit præsenteres de tre steder, hvor udviklingsprojekterne er foregået. Det er disse lokale erfaringer der refereres til i resten af hæftet.
- Andet afsnit belyser hjemløse flygtninge, der bor på Kirkens Korshærs Herberg, hvor over halvdelen af beboerne er somaliske mænd.
- Tredje afsnit sætter fokus på kvinder med psykiske og sociale problemer. Biffen i Århus er et socialpsykiatrisk aktivitetstilbud for personer med sindslidelser.
- Fjerde afsnit belyser udviklingsprojektets aktiviteter i Dansk Flygtningehjælps Center for afklaring og rehabilitering, som bl.a. skal styrke brobygning til uddannelse og arbejde.
- Femte afsnit er af mere teoretisk karakter og handler om livet med sindslidelser og traumer.
- Sjette afsnit belyser hvorledes medarbejderen kan fungere som en central nøgleperson for brugerne af tilbuddene.
- Syvende afsnit beskriver hvordan sprogpædagogiske aktiviteter er rehabiliterende indsatser, idet de er med til at skabe mening i kursisternes eget liv.
- Ottende afsnit ser nærmere på brobygning til bolig, arbejde eller andet tilbud, som skal sikre gode overgange.
- Niende afsnit belyser fordelene ved den tværfaglige indsats i det rehabiliterende arbejde med flygtninge og indvandrere med psykiske sygdomme.
- Tiende og sidste afsnit beskriver de dilemmaer, der kan være i arbejdet med denne målgruppe, herunder hvilke udfordringer, der er for medarbejderne og for de etniske minoriteter.
Metodehæftet henvender sig primært til medarbejdere i socialpsykiatriske og rehabiliterende tilbud samt til ledere og lokale beslutningstagere.
Konklusion
Overordnet set viser erfaringer fra udviklingsprojektet, at det kan lade sig gøre at understøtte flygtninge og indvandrere med sindslidelser og traumer i deres sprogtilegnelse og samfundskulturelle viden.
Derudover kan det lade sig gøre via de rette indsatser at bryde den sociale isolation, opbygge netværk og styrke mestringsevne og selvhjulpenhed.
Metodehæftet påpeger, at indsatsen kræver grundlæggende viden om eksilpsykologi, traumatologi, kulturmøder og interkulturelle kompetencer. Desuden kræver det lyst og engagement hos medarbejderne at tage denne viden på sig og at udvikle den i ens daglige praksis.
Metode
Metodehæftet præsenterer erfaringer fra tre steder, hvor udviklingsprojektet er foregået henholdsvis i Kirkens Korshærs Herberg, Biffen og Dansk Flygtningehjælps Center for afklaring og rehabilitering.