Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Etniske minoriteter/flygtninge

Lige adgang til praktikpladser

Hvorvidt forskelsbehandles elever fra erhvervsskoler med etnisk minoritetsbaggrund, når virksomheder og erhvervsskoler indgår aftaler om praktik? Institut for Menneskerettigheder sætter fokus på emnet i denne rapport.

Indhold

"En del virksomheder ønsker ikke en ung med anden etnisk baggrund", blev det udmeldt mere eller mindre direkte til praktikkonsulenterne på erhvervsskoler. Det konstaterede Rockwool Fondens Forskningsenhed i en undersøgelse i 2006. Der er sket fremskridt sidenhen, men Institut for Menneskerettigheder påpeger fortsat, at vi ikke er i mål. Derfor ønsker Institut for Menneskerettigheder med nærværende rapport at følge op på den tidligere undersøgelse. 

40 pct. af erhvervsskolernes praktikkonsulenter oplyste i den tidligere undersøgelse, at de i deres kontakt med virksomhederne om praktikpladser ofte eller af og til blev mødt med ønsker/krav til elevens etniske baggrund. I nærværende undersøgelse oplever 29 pct. af praktikkonsulenterne, at de ofte eller af og til bliver mødt med ønsker/ krav til elevens etniske baggrund.

På trods af, at der er sket en positiv udvikling, er det fortsat op mod en tredjedel, der oplever denne diskrimination. Institut for Menneskerettigheder påpeger, at virksomhederne handler i strid med loven, idet 'etnicitet' bliver et udvælgelseskrav. 

Fokus for rapporten er: 

  1. Hvilke ønsker/krav, virksomhederne fremsætter over for praktikkonsulenterne i forhold til valg af praktik.
  2. Hvilke begrundelser, virksomhederne anvender, når praktikanter med etnisk minoritetsbaggrund eller minoritetsreligion/tro bliver valgt fra.
  3. Praktikkonsulenternes reaktioner og overvejelser på et sådant valg. 

Først indledes rapporten med et kort resumé, der kan læses særskilt, hvis du blot ønsker at skabe dig et overblik over rapportens hovedpointer. Dernæst følger fem kapitler:

  • I det første kapitel beskrives baggrunden for at belyse temaet; At virksomheder ikke ønsker unge med anden etnisk baggrund end dansk og at det ikke er usædvanligt, at virksomheder stiller en række diskriminerende krav. 
  • I det andet kapitel sættes fokus på erhvervsskolerne i dag, herunder de største udfordringer, de står overfor. 
  • Det tredje kapitel præsenterer undersøgelsens empiriske grundlag.
  • I fjerde kapitel analyseres de udfordringer, der kan være i forbindelse med praktikpladsformidling, for eksempel manglende sprogkundskaber eller det at bære tørklæde.
  • Femte kapitel består af konklusion og anbefalinger til, hvordan formidlingen af praktikpladser bedst indrettes. 

Konklusion

Institut for Menneskerettigheder konkluderer blandt andet, at: 

  • Virksomhedernes præferencer i forbindelse med valg af praktikant bygger på ikke-lovlige kriterier, idet en tredjedel af praktikkonsulenterne oplever, at etnicitet anvendes som kriterium ved til- eller fravalg af praktikanter.
  • Begrundelser for at fravælge praktikanter med anden etnisk baggrund er blandet andet manglende sprogkundskaber. Der er ikke statistisk belæg for, at elever med etnisk minoritetsbaggrund i højere grad end elever med etnisk dansk baggrund savner sprogkundskaber. Derfor er denne begrundelse ikke tilstrækkelig. 
  • I forhold til praktikkonsulenternes håndtering af fravalg af elever med etnisk minoritetsbaggrund svarer tre ud af fire, at deres job er at servicere virksomhederne og derfor forsøger de at imødekomme virksomhedernes ønske. Samtidig foreslår de, at virksomhederne tænker i nye baner for eksempel ved at ansætte en elev med etnisk minoritetsbaggrund. 

Metode

Rapporten bygger blandt andet på data fra en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse blandt erhvervsskolernes praktikkonsulenter. 

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Institut for Menneskerettigheder
Årstal
2016
Udgiver
Institut for Menneskerettigheder, 72 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Menneskerettigheder i Danmark - Status 2014-2015. Et sammendrag

Institut for Menneskerettigheder, 66 sider 2015

Måling af diskrimination på baggrund af etnisk oprindelse

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 131 sider 2012

I Danmark er jeg født - Etniske minoritetsunge i bevægelse

Center for Ungdomsforskning, Trygfonden & Frydenlund, 435 sider 2011
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank