Socialpædagogerne
sl.dk Fagligt fokus Socialpæda­gogen Faglige selskaber Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Etniske minoriteter/flygtninge

Integration - Status og udvikling 2016

Uddannelsesgabet mellem unge med dansk oprindelse og unge med anden etnisk baggrund er blevet mindre. Det og meget mere kan du læse om i denne rapport, der giver en status på integrationen blandt indvandrere og efterkommere i Danmark i anno 2016.

Indhold

Udlændinge- og Integrationsministeriet gør løbende status over integrationen i Danmark. De nyeste tal kan læses i nærværende rapport, heriblandt en række hovedtal om indvandrere og efterkommere i danmark i forhold til uddannelse og beskæftigelse. 

Rapporten indeholder seks overordnede kapitler herunder:

  1. Befolkningstal: Dette kapitel beskriver befolkningstallene herunder hvor mange indvandrere og efterkommer, der er i alt i Danmark i 2016 og en beskrivelse af de største indvandringsgrupper.
  2. Igangværende uddannelse: Dette kapitel omhandler indvandrere og efterkommeres igangværende danske uddannelse blandt 16-19-årige og 20-24-årige. 
  3. Højest fuldførte danske uddannelse: Her sammenlignes indvandrere og efterkommere med vestlig og ikke-vestlig oprindelse samt personer med dansk oprindelse.
  4. Beskæftigelse: I dette kapitel belyses beskæftigelse i forhold til herkomst, køn, alder og oprindelse.
  5. Nyankomnes beskæftigelse: Integrationsprogrammet, jf. integrationsloven, skal bl.a. bidrage til, at nyankomne flygtninge hurtigst muligt finder et arbejde og bliver selvforsørgende.
  6. Nyankomnes uddannelsesbaggrund og erhvervserfaring: Dette kapitel beskriver bl.a. fordelingen af nyankomne flygtninge og familiesammenførte på danskuddannelserne samt en oversigt over uddannelsesbaggrunde.

Rapporten henvender sig til alle med interesse for, hvordan uddannelse og beskæftigelse ser ud blandt vestlige og ikke-vestlige indvandrere sammenlignet med personer med dansk oprindelse.

Konklusion

Overordnet set konkluderer rapporten at:

  • Andelen af 20-24-årige efterkommere, som er i gang med en videregående uddannelse, er højere end andelen af unge med dansk oprindelse.
  • Der er stadig en større andel med dansk oprindelse, som rent faktisk gennemfører en uddannelse. Men forskellene bliver mindre.
  • Andelen af 20-24-årige ikke-vestlige indvandrere og efterkommere, som mindst har gennemført en ungdomsuddannelse i Danmark, er steget de seneste ti år. 
  • Blandt de 25-39-årige, der har gennemført en videregående uddannelse, er det også andelen for ikke-vestlig oprindelse, der er steget mest. 
  • Når det gælder beskæftigelsen, er det kun lidt over hver tredje flygtning, der er i arbejde efter fem år. Og tæller man familiesammenførte med, er det halvdelen, der er i arbejde efter fem år. Andelen i arbejde vokser dog med opholdstiden. 
Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Udlændinge- og Integrationsministeriet
Årstal
2016
Udgiver
Udlændinge- og Integrationsministeriet, 51 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Integration blandt ikke-vestlige indvandrere

Rockwool Fondens Forskningsenhed og Syddansk Universitetsforlag 2013

Social integration i arbejdslivet – belyst gennem en undersøgelse inden for voksenhandicapsektoren

Tidsskrift for ARBEJDSLIV 2002

Integration foregår på arbejdspladserne

Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, 25 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne www.sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000 vidensbank@sl.dk
Socialpædagogerns Vidensbank