Videnskabsteori for de pædagogiske uddannelser
Med denne bog kan du få indblik i relevante videnskabsteoretiske temaer og problemstillinger inden for pædagogikken.
Indhold
Denne bog belyser de videnskabsteoretiske spørgsmål, der knytter sig til pædagogik, opdragelse og undervisning. Bogen bygger på forfatternes mere omfattende bog Videnskab og pædagogik om samme emne - her i forkortet version med tilføjede kapitler.
Nogle af de videnskabsteoretiske temaer, der berøres, er:
- Positivismen, hvorved viden opnås ved empiriske observationer af de faktiske forhold og tilgangen efterstræber at være så objektiv og verificerbar som muligt - ofte kaldet evidensbaseret.
- Strukturalismen ligger til grund for en mere kritisk og nuanceret forståelse af både de pædagogiske institutioner og af børn og unge. Derudover gives der indblik i, hvordan strukturalistisk inspirerede tilgange kan anvendes og videreudvikles inden for pædagogikken.
- Fænomenologien og dens rødder belyses herunder, hvordan denne tilgang efterstræber at undersøge det værende, som det viser sig i oplevelser og erfaringer. Efterfølgende i kapitlet beskrives, hvordan fænomenologien anvendes i pædagogisk praksis.
- Situeret læring og praksisfællesskaber herunder læring gennem deltagelse i kulturelle og sociale processer.
- Desuden belyses evidensbegrebet i nyere pædagogik herunder brugen af "evidens" i flere og flere forskningssammenhænge.
Bogen henvender sig til studerende på de pædagogiske uddannelser, der beskæftiger sig med videnskabsteori på bachelor- og diplomniveau.