Viden og videnskabsteori i socialt arbejde - En introduktion til centrale temaer
Der stilles i stigende grad krav til socialt arbejde som vidensbaseret profession, men det er ofte uklart, hvad viden mere præcist betyder i en socialfaglig kontekst.
Indhold
På den ene side efterspørges der inden for det sociale arbejde en mere evidensbaseret indsats med dokumenteret effekt. På den anden side er de fleste enige om, at evidensbaseret viden kun dækker en mindre del af den samlede viden, der trækkes på i socialt arbejde, og at en mere praksisfunderet og erfaringsbaseret viden spiller en væsentlig rolle.
Du får i denne bog en introduktion til centrale begreber og diskussioner om viden og videnskabsteori i socialt arbejde. Bogen har til formål at tilbyde et begrebsapparat, der kvalificerer studerende og socialarbejdere til at forholde sig til de mange former for viden, de præsenteres for på uddannelserne og i praksis.
Med bogens inddragelse af konkrete og praksisrelevante problemstillinger behandles en række klassiske videnskabsteoretiske sondringer med relevans for socialt arbejde. Derudover behandles spørgsmålet om, hvad der er gyldig og nyttig viden ud fra videnssociologiske, filosofiske og praksisrettede perspektiver.
Bogen indeholder følgende kapitler:
- Videnskabsteori og socialt arbejde
- Objektivt eller subjektivt perspektiv
- Social konstruktion eller social realitet
- Normativt eller neutralt perspektiv - kritisk teori og værdirelativisme
- Metodologiske perspektiver og socialt arbejde
- Videnssociologi og socialt arbejde
- Vidensproduktion og viden i socialt arbejde
- Evidensprogrammer og praksisforskning
- Vidensformer og socialt arbejde
- Filosofi, viden og etik i socialt arbejde
- I grænselandet mellem teori og praksis - tavs viden og erkendelse