Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

VIDA i København – Forskningsviden omsat i nye praksisser i dagtilbud

Denne rapport sammenfatter resultaterne af et casestudie af implementering af VIDA i København-projektet i et mindre antal daginstitutioner med sociale normeringer i Københavns Kommune.

Indhold

125 institutioner i Københavns Kommune modtager sociale normeringer. Ud af disse deltog 18 daginstitutioner (for 3-6 årige) i VIDA i København-projektet i perioden 2014-2015. Institutionerne forpligtede sig på at gennemføre et uddannelsesforløb for én medarbejder og én leder samt at gennemføre et til to eksperimenter i - og med den pædagogiske praksis. Deltagerne var ydermere forpligtede på, og blev uddannet til at videreformidle og implementere viden og værktøjer fra uddannelsen i resten af institutionen.

 Casestudiets to forskningsspørgsmål er:

  • Hvorvidt og hvordan VIDA virker som en strategi til omsætning af forskningsviden således, at det ændrer professionelles praksisser i forhold til at arbejde systematisk og vidensbaseret.
  • Hvordan VIDA implementeres på en måde, så det skaber forandringer i hele dag- institutionen, det vil sige, at det bliver til organisatorisk læring og innovation.

Konklusion

I forhold til det første forskningsspørgsmål, konkluderes det overordnet, at arbejdet med VIDA i København:

  • i nogen grad har styrket systematik, struktur og metode i det pædagogiske arbejde
  • i en vis forstand har styrket evaluering og refleksion
  • til dels giver en (ny) opmærksomhed på samspil mellem vidensformer 

I forhold til det andet forskningsspørgsmål, konkluderes det overordnet, at:

  • ressourcesynet i enkelte institutioner bliver til en ny pædagogisk praksis
  • den eksperimentelle arbejdsform og konkrete VIDA-eksperimenter, implementeres og videreføres som (nye) faste pædagogiske praksisser i flere institutioner

Dertil understreger rapporten, at:

  • de ovenfornævnte praksisændringer primært kommer til udtryk på et lederniveau
  • tid, ledelse, struktur og rutiner i den organisatoriske praksis spiller en rolle som mulige hindringer i et projektforløb som VIDA i København
  • resultaterne skal tages med det forbehold, at tidsrammen var for kort, når ambitionen er at skabe forandringer

Metode

Følgeforskningen i VIDA i København har karakter af et casestudie. Analysen er baseret på data fra en surveyundersøgelse samt på fokusgruppeinterview med ledere og medarbejdere fra seks institutioner.

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Bente Jensen
Årstal
2015
Udgiver
Københavns Kommune, 80 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Pædagogiske indsatser og nye initiativer på dagtilbudsområdet - Evaluering af Socialministeriets ansøgningspulje til ”Bedre kvalitet i dagtilbud"

Danmarks Evalueringsinstitut, 131 sider 2010

Socialt udsatte børn i dagtilbud - indsats og effekt

AKF - Anvendt KommunalForskning 2009

Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud - modelprogram: design og metode

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 115 sider 2011
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank