Undervisningsmateriale om æresrelaterede konflikter - for personale på døgninstitutioner og opholdssteder
Dette materiale kan anvendes af personalet som led i det pædagogiske arbejde med unge udsat for æresrelaterede konflikter. Materialet giver personalet adgang til at kvalificere sig i forhold til det pædagogiske arbejde med unge udsat for æresrelaterede konflikter.
Indhold
I foråret 2016 udarbejdede Metropol, i samarbejde med Psykolog Inge Loua og RED Safehouse, et kursus omkring æresrelaterede konflikter for personale på døgninstitutioner og pædagogiske opholdssteder for unge. Konflikterne kan omfatte social kontrol, pres, tvangsægteskab, vold eller trusler mod den unge.
Denne rapport tager udgangspunkt i det undervisningsmateriale, som blev anvendt på kurserne men er efterfølgende redigeret med henblik på at være anvendeligt uden medfølgende kursus.
Materialet er inddelt efter kursets fire temaer herunder:
- Tema: Introduktion til æresrelaterede konflikter. Hvad er æresrelaterede konflikter? Hvorfor og hvornår opstår de?
- Tema: Ungdomspædagogiske udfordringer ved æresrelaterede konflikter. Modtagelse af unge med etniske minoritetsbaggrund. Mentaliseringsbegrebet og unge i æresrelaterede konflikter.
- Tema: Kulturforståelse og interkulturel kommunikation.
- Metoder til vurdering og håndtering og af sikkerhed, samt forhold imellem sikkerhed og pædagogik. Brug af kommunikationsmidler herunder IT-sikkerhed, unges følelser og adfærd og dilemmaer i det pædagogiske arbejde
Hvert tema indeholder en introduktion samt refleksionsspørgsmål og øvelser relateret til temaet. Derudover kan du gå i dybden med særlige teoretiske perspektiver eller metodiske redskaber, som kan bruges i det socialpædagogiske arbejde.
Formålet med materialet er bl.a. at socialpædagoger kan:
- Handle med visheden om, at der gør sig særlige forhold gældende ved en æresrelateret konflikt herunder risiko- og sikkerhedsaspekter.
- Vurdere hvornår den unge bør henvises til specialtilbud for at opnå det nødvendige sikkerhedsniveau eller rette støtte.
- Støtte de unge med bevidsthed om, hvordan kulturelle forforståelser og normer kan spille ind på den unges ophold, livssituation, behov og kommunikation med fagpersoner.
- Afbalancere praksis efter pædagogisk faglig viden og metoder rettet mod unges behov med fokus på behovet for særlige foranstaltninger, ikke mindst omkring sikkerhed.
- Rådgive unge i sikkerhedsadfærd.
Metode
I materialet anvendes cases som bygger på uddrag fra interviews med unge som tidligere har været anbragt. Andre cases er konstruerede på baggrund af observationer af flere forskellige unge.