Undersøgelser – Videnskabsteori og metode i pædagogiske studier
Hvordan udføres pædagogisk forskning? Det kan du blive meget klogere på i denne bog, der beskriver forudsætninger og faser i undersøgelser af pædagogiske forhold.
Indhold
Bogen præsenterer en række af de tankegange og overvejelser, der ligger bag pædagogisk forskning herunder forskellige måder, hvorpå den kan udføres samt de metoder og videnskabsteoretiske afsæt, der kan benyttes. Endvidere diskuteres, hvordan man som deltager i den pædagogiske praksis kan anlægge et forskningsmæssigt blik på praksis. I den forbindelse kan du hente inspiration fra forskning og de videnskabelige tankegange, procedurer og metoder, der præsenteres i denne bog.
Den første del af bogen belyser de forudsætninger, der skal til, for at skabe viden. Den anden del af bogen sætter fokus på den praktiske gennemførsel af en undersøgelse herunder de forskellige faser af forskningsprocessen.
Bogen er bygget op omkring følgende ni kapitler:
- Om at undersøge pædagogiske spørgsmål
- Forskningsmæssige positioner og traditioner
- Problemformulering
- Design
- Metodologi
- Empiriarbejde
- Analyse
- Undersøgelsens konklusion
- Undersøgelse af det pædagogiske - ærinde og perspektiv
Bogen henvender sig til studerende i bred forstand og kan benyttes i undervisningssammenhænge på de pædagogiske professionsuddannelser, men har også relevans for studerende på efter- og videreuddannelser inden for det pædagogiske eller sociale område.