Udepædagogik - naturligvis!
Denne bog er for alle, der har lyst til at lave noget i og med naturen. Den indeholder både konkrete idéer til leg, læring og udvikling i naturen, samtidig med, at den formidler et teoretisk grundlag for at bruge naturen i pædagogikken.
Indhold
”Udepædagogik – naturligvis!” indeholder en lang række konkrete aktivitetsforslag sat ind i en udepædagogisk sammenhæng. Alle kan være med, uanset om det er børnehavebørn, skolebørn, unge på døgninstitution, voksne udviklingshæmmede eller andre. Det drejer sig først og fremmest om at finde det rigtige tempo, den rigtige intensitet, en fornuftig progression og den sammenhæng, der passer lige nøjagtigt til din brugergruppes niveau.
Dette er en revideret og opdateret 2. udgave af ”Udepædagogik – naturligvis!”, som udkom første gang i 2011. Det er en grundbog i natur og udeliv til pædagog- og lærerstuderende, udepædagoger, lærere i udeskoler og alt andet godtfolk, som inddrager naturen i deres pædagogiske hverdag, og som mangler inspiration eller teoretisk basis eller blot vil prøve noget nyt.
Bogens forfatter er Lars Bergholdt, som selv har været aktiv med udepædagogik i hele sit arbejdsliv, både som deltager og underviser. I bogen øser han ud af sin praktiske erfaring som udepædagog og underviser, og han har selv praktiseret alle bogens aktiviteter.