Sundhedspædagogik i sundhedsfremme
I denne bog kan du læse om kernebegreber og synsvinkler i sundhedspædagogik.
Indhold
I bogen diskuteres udvalgte kernebegreber og synsvinkler i sundhedspædagogikken, som har essentiel betydning for sundhedsfremmende interventioner og aktiviteter, hvor målet er at opbygge ressourcer og skabe sundhed og trivsel for forskellige målgrupper. Den giver således det teoretiske og værdimæssige grundlag for sundhedspædagogik og sundhedsfremme. Bogen er en forskningsbaseret lærebog, der henvender sig til de sundhedsfaglige professionsbachelorer og deres undervisere, men den kan anvendes af alle, som studerer eller arbejder med pædagogik og sundhed.
Når man arbejder med sundhedsfremme navigerer man mellem to komplekse felter: det pædagogiske felt og det sundhedsfaglige felt, som har forskellige målsætninger, metoder og evalueringsmodeller. Dette kan gøre det vanskeligt at svare på de centrale spørgsmål, som praktikerne stilles over for i deres hverdag, fx: ”Hvad er den bedste måde at forbedre sundheden på?”, ”Hvordan involveres brugerne i sundhedsfremme?” eller ”Hvordan skabes der viden om, hvad der virker?”. Meningen med denne bog er ikke at give entydige svar på disse og lignende spørgsmål, men forfatterne inviterer læserne til refleksion på baggrund af det teoretiske og værdimæssige grundlag for sundhedspædagogik og sundhedsfremme.