Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Studenterpopulationens udvikling på pædagoguddannelsen 2004-14

I dette notat kan du læse om, hvordan optaget af pædagogstuderende har udviklet sig gennem perioden 2004 til 2014 og om dette har ændret sig efter gennemførelsen af den nye pædagoguddannelse.

Indhold

Dette notat har til formål at give et overblik over optaget i årene op til reformen samt det første år efter, at reformen trådte i kraft, det vil sige perioden 2004 til 2014.

Evalueringen undersøger, hvordan antallet af studerende, der bliver optaget, udvikler sig; hvilke karaktergennemsnit de optagede studerende kommer ind med; hvilken uddannelsesmæssig og social baggrund de optagede har; og hvor mange af de optagede, der har indvandrerbaggrund.

Disse faktorer beskrives ud fra en tidsmæssig udvikling i perioden 2004 til 2014, samt ud fra en geografik fordeling i forhold til de forskellige professionshøjskoler i Danmark.

Desuden behandler evalueringen, hvordan optaget af studerende fordeler sig i forhold til specialisering. Der er tre specialiseringer, de kan vælge imellem: dagtilbudspædagogik, skole- og fritidspædagogik og social- og specialpædagogik.

Konklusion

Notatet viser, at de, der bliver optaget på pædagoguddannelsen efter reformen, har et højere karaktergennemsnit end før, reformen blev gennemført.

Notatet viser desuden, at de studerendes sociale baggrunde ikke har ændret sig i forbindelse med reformen, at studerende med indvandrerbaggrund er faldet markant og at der ikke er en signifikant forskel mellem studerende i forhold til, hvilken specialisering de vælger.

Metode

Notatet er udarbejdet ud fra registerdata fra seks forskellige professionshøjskoler, der udbyder pædagoguddannelsen.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Danmarks Evalueringsinstitut
Årstal
2016
Udgiver
EVA - Danmarks Evalueringsinstitut, 30 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Håndbog til pædagoguddannelsen - Ti perspektiver på pædagogik

Hans Reitzel, 681 sider 2013

På sporet af pædagogisk faglighed - Pædagoguddannelsens deltagelse i det pædagogiske projekt

Aarhus Universitet, 308 sider 2015

Pædagogikbogen - Grundfaglige perspektiver i pædagoguddannelsen

Hans Reitzels Forlag, 427 sider 2015
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank