Sprog som værktøj og legetøj - I pædagogiske miljøer og aktiviteter
Færdigheder i at anvende og vurdere sprog er centralt i pædagogers grundfaglighed.
Indhold
I denne bog kobles viden om sprog sammen med viden om kulturskabende processer som et grundfaglighedsperspektiv, idet der med den nye bekendtgørelse lægges op til, at pædagoger skal kunne tilrettelægge, gennemføre og evaluere kulturelle aktiviteter med rod i de gamle kultur- og aktivitetsfag eller linjefag.
Bogen viser, hvordan nuanceret sprogbrug og komplekse kommunikationsstrategier er nødvendige redskaber for moderne børn og unge og vigtige medspillere i deres alsidige udvikling, trivsel og dannelse.
Bogen handler desuden om pædagogernes eget talent for sprog, og om hvordan man som pædagog kan være med til at styrke børns og unges oplevelse af sig selv som betydningsfulde deltagere i institutionslivet og i samfundet.
Bogen indeholder følgende kapitler:
- Niels Mors: Sprogstimulering
- Jeanette Svendsen: Relationer og dialog som sprogudviklingens lokomotiv
- Trine Mors Larsen og Birgitte Yde Kjær: Sprogpædagoger og sprogmiljøer
- Marie Ludvigsen: Børns fortælleudvikling
- Hanne Hede Jørgensen: Løgn eller skrøner - Sprog som legetøj og værktøj
- Mette Hegnhøj: Egon og den rustne orkide - Egon og pegefingeren der ikke skød i vejret
- Eva Riis: Sproget i kroppen
- Hanne Duus: Med øje for børns sprog og digitale kultur
- Tomas Nielsen: Rytme og poesi - rap i pædagogisk arbejde
- Herdis Toft: Børnekultur og børns kultur - Kanon eller kaos?
- Zeradasht Horu og Hanne Hede Jørgensen: Kulturfortællinger og dialogiske rum
- Gerd Lütken: Moderne sprogfilosofi