Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen
Hvad kan social- og specialpædagogik bruges til? Hvem retter den sig imod? Hvordan skal den udføres i praksis, og hvordan uddanner man til den?
Indhold
Social- og specialpædagogik er i fokus i disse år – som praksis- og professionsfelt, som vidensfelt og som uddannelsesfelt. Fokus er bl.a. på, hvad der kendetegner denne særlige form for pædagogik (eller pædagogikker): Hvad kan social- og specialpædagogikken bruges til? Hvem retter den sig imod? Hvordan skal den udføres i praksis? Og hvordan uddanner man til den?
Denne grundbog diskuterer alle disse spørgsmål og flere til. Den er skrevet med særligt henblik på specialiseringen i social- og specialpædagogik på pædagoguddannelsen, men er også aktuel at anvende på kandidat-, master- og diplomuddannelser, der beskæftiger sig med social- og specialpædagogik. Bogen tilbyder desuden inspiration og viden til pædagoger og andre fagpersoner inden for det social- og specialpædagogiske arbejdsfelt.
For at gribe fagområdets mangfoldighed, er bogens kapitler skrevet af forfattere, der bredt repræsenterer professionshøjskoler, forskningsinstitutioner og pædagogisk praksis. Alle har – på forskellig vis – dyb indsigt i og erfaring med det social- og specialpædagogiske vidensfelt.