Social- og Specialpædagogik
Denne bog om social- og specialpædagogik knytter sig til uddannelsesspecialiseringen af samme navn på den nye pædagoguddannelse.
Indhold
Bogen er målrettet undervisningen på den nye pædagoguddannelse, som trådte i kraft i sommeren 2014. Med til reformen af pædagoguddannelsen fulgte tre nye specialiseringer, som de studerende vælger mellem; henholdsvis Barndomspædagogik, Skole- og Fritidspædagogik og Social- og Specialpædagogik.
Bogen er hermed én af tre nye fagbøger, som alle retter sig mod de nye specialiseringer. Bøgerne bidrager særligt til opbygningen af fagligheden i de nye uddannelsesspecialiseringer, såvel som til dannelsen af sammenhæng inden for og imellem disse.
Bøgerne kan også anvendes i forbindelse med efter- og videreuddannelse af pædagoger samt til praktikvejledere.
Denne bog tilbyder en række professionsfaglige byggesten til udvikling af rammer for - og indhold i det pædagogiske arbejde inden for det social- og specialpædagogiske område.
Bogen er skrevet af forskere og fagpersoner, der har teoretisk og praktisk ekspertise inden for de specifikke kompetencemål og tilhørende videns- og færdighedsmål.
Bogen omhandler følgende temaer:
- Udsathed og livsbetingelser
- Inklusion og eksklusion
- Stigmatisering og stempling
- Empowerment
- Recovery
- Autonomi og mestring
- Sundhedsfremme
- Etik