Social analyse og handling - Et refleksionsredskab i socialt arbejde
Du kan i denne bog læse om redskabet: Social analyse og handling, som kan anvendes i socialt arbejde for at styrke en refleksiv praksis.
Indhold
Denne bog tilbyder læseren en ny vinkel på at arbejde analytisk, systematisk og refleksivt med forskellige problemstillinger i socialt arbejde. Primært socialrådgiverstuderende, pædagogstuderende og alle faggrupper inden for socialt arbejde kan drage nytte af bogen.
Social analyse og handling udgør et redskab til tolkningen og forståelsen af en given problemstilling indenfor socialt arbejde. Den skal dermed fremme refleksiv praksis, ved at give redskaber til at finde en fagligt kvalificeret løsning på de problemstillinger, som den professionelle møder i det sociale arbejde.
Det forklares, at brugen af social analyse og handling som redskab ikke skal skabe ens faglighed, men derimod en refleksiv faglighed. Den enkelte situation og problemstilling er enestående og derfor kræver den en helt særlig opgaveløsning og forudsætter refleksion samt analyse over hver eneste handling, understreger forfatterne. Redskabet forudsætter eksplicit brug af teori, forskning og erfaringsbaseret viden.
Social analyse og handling kan fungere som et kommunikationsredskab mellem kollegaer og samarbejdspartnere, og kan på den måde være med til at fremme en diskussionskultur.
Bogen indeholder følgende kapitler:
- Forståelse af socialt arbejde og dets metoder
- Videnskabsteoretiske positioner, værdigrundlag og målsætninger med socialt arbejde
- Socialt arbejde i en historisk kontekst
- Vidensgrundlaget i socialt arbejde
- Baggrunden for og hensigten med redskabet: Social analyse og handling
- Præsentation af redskabet: Social analyse og handling
- Demonstration af brug af redskabet til fælles faglig refleksion i en kollegagruppe
- Demonstration af brug af redskabet til egen faglig refleksion
- Social analyse og handling: et muligt svar på en række udfordringer i socialt arbejde
- Social analyse og handling: indvendinger og modsvar