Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Social analyse og handling - Et refleksionsredskab i socialt arbejde

Du kan i denne bog læse om redskabet: Social analyse og handling, som kan anvendes i socialt arbejde for at styrke en refleksiv praksis.

Indhold

Denne bog tilbyder læseren en ny vinkel på at arbejde analytisk, systematisk og refleksivt med forskellige problemstillinger i socialt arbejde. Primært socialrådgiverstuderende, pædagogstuderende og alle faggrupper inden for socialt arbejde kan drage nytte af bogen.

Social analyse og handling udgør et redskab til tolkningen og forståelsen af en given problemstilling indenfor socialt arbejde. Den skal dermed fremme refleksiv praksis, ved at give redskaber til at finde en fagligt kvalificeret løsning på de problemstillinger, som den professionelle møder i det sociale arbejde.

Det forklares, at brugen af social analyse og handling som redskab ikke skal skabe ens faglighed, men derimod en refleksiv faglighed. Den enkelte situation og problemstilling er enestående og derfor kræver den en helt særlig opgaveløsning og forudsætter refleksion samt analyse over hver eneste handling, understreger forfatterne. Redskabet forudsætter eksplicit brug af teori, forskning og erfaringsbaseret viden.

Social analyse og handling kan fungere som et kommunikationsredskab mellem kollegaer og samarbejdspartnere, og kan på den måde være med til at fremme en diskussionskultur.

Bogen indeholder følgende kapitler: 

  • Forståelse af socialt arbejde og dets metoder
  • Videnskabsteoretiske positioner, værdigrundlag og målsætninger med socialt arbejde
  • Socialt arbejde i en historisk kontekst
  • Vidensgrundlaget i socialt arbejde
  • Baggrunden for og hensigten med redskabet: Social analyse og handling
  • Præsentation af redskabet: Social analyse og handling
  • Demonstration af brug af redskabet til fælles faglig refleksion i en kollegagruppe
  • Demonstration af brug af redskabet til egen faglig refleksion
  • Social analyse og handling: et muligt svar på en række udfordringer i socialt arbejde
  • Social analyse og handling: indvendinger og modsvar
Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Rikke Alminde
Årstal
2015
Udgiver
Hans Reitzels Forlag, 213 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Bæredygtig pædagogik og praksisudvikling

Dansk Psykologisk Forlag, 238 sider 2014

Videnskabsteori for de pædagogiske professionsuddannelser

Hans Reitzel, 164 sider 2013

Handlingsmæssigt råderum i socialt arbejde

Akademisk Forlag, 254 sider 2009
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank