Pædagogers sprog – Professionsviden, fagsprog og forskning
Fra de stempler ind på arbejdspladsen til de går hjem igen, bruger pædagoger sproget som et af deres vigtigste værktøjer. De bruger det til at møde mennesker, styrke relationer og til at etablere og udvikle samarbejde omkring komplekse situationer.
Indhold
Pædagoger skal kunne møde hvem som helst, samtale med hvem som helst og samarbejde med hvem som helst. De skal kunne indgå i samtaler om pædagogik og egen praksis med kollegaer, andre fagpersoner, forældre, forvaltninger, børn, politikere m.fl. De skal kunne navigere i det enorme fagkatalog, som er pædagogisk viden, forskning og metode, vælge til og fra, samt begrunde deres valg overfor omverdenen.
Denne bog ruster dig derfor til at indgå i faglige samtaler om pædagogik med fagprofessionelle fra egen og andre professioner samt med borgere.
Bogen er inddelt i tre dele:
- Professionsviden
- Undersøgelsesmetoder
- Analyseeksempler
Første del viser, hvorfor og hvordan pædagoger kan vidensbasere deres profession. Anden del handler om anvendelsen af videnskabelige metoder. Tredje del består af eksempler på forskellige analyser, der alle omhandler pædagogers sprog og alle tager udgangspunkt i den samme empiri.
Bogen er skrevet som til studerende som en grundbog til det nationale modul ”Professionsviden og forskning”, men kan også bruges i andre henseender.