Omdrejningspunkter i kompetence-udviklingsprojektet på Vestervænget (2007-2009)
En identifikation af betydningsfulde temaer indenfor kompetenceudvikling på det socialpsykiatriske bosted Vestervænget.
Indhold
Rapportens genstand er et kompetenceudviklingsprojekt, der er foregået på den socialpsykiatriske boinstitution Vestervænget i Høje Taastrup i perioden 2007-2009. Kompetenceudviklingsgprojektet er gennemført af Det Nationale Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE). Denne vidensopsamling er ikke en evaluering, men forstås her som identifikation af temaer, der har vist sig at være betydningsfulde i forløbet. Temaerne præsenteres i den kontekst, hvor de er opstået og repræsenterer på denne måde en udviklingsviden, det vil sige, at de egner sig til at sætte andre lignende situationer som Vestervængets i perspektiv.
- Faglige temaer
- Didaktiske principper
- Spillet mellem aktører, organisation og undervisning
Det er kompetenceprojektets overordnede formål at udvikle den socialpsykiatriske faglighed gennem en kombination af udviklingsprojekter med fokus på udvikling af praksis (praksisintervention) og kursusforløb/uddannelse med udvikling af viden og begreber til forståelse og analyse af professionel praksis (refleksion over praksis).
Projektet kom i stand på initiativ af Vestervængets forstander, som ønskede at få sat fart på bevægelsen fra en pasningskultur til en udviklingskultur.
Konklusion
Overordnet kan det konkluderes, at projektet har medvirket til en mere refleksiv kultur og en mere nuanceret tænkning med brugerne i centrum.
Erfaringer draget fra dette projekt fordeler sig over følgende overskrifter:
- Didaktiske principper
- På rejsen er vejen også målet
- Vendepunkter
- Etisk selvdannelse - at være en fagpersonlighed
- Den organisatoriske dimension.
Metode
Rapporten er udarbejdet i to omgange. Der blev lavet en delrapport i 2008 med baggrund i forfatterens deltagelse i lærermøder, i fremlæggelser på stedet, læsning af skriftlige opgaver og overværelse af moduleksamen i diplomuddannelsen, i interviews med såvel beboere som medarbejdere samt i en lille spørgeskemaundersøgelse. I 2009 fortsatte dataindsamlingen med interviews. Fire interviews med beboere, to fokusgruppeinterviews med henholdsvis tre medarbejdere og tre projektansvarlige (ledere og udviklingskonsulent) samt et interview med en medarbejder.
Der er foretaget interviews med beboere og medarbejdere i to omgange samt uddelt spørgeskema. Endvidere er der foretaget to fokusgruppeinterviews med henholdsvis tre medarbejdere og tre projektansvarlige.
Tilgangen er hermeneutisk og baseret på en kvalitativ metode.