Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Omdrejningspunkter i kompetence-udviklingsprojektet på Vestervænget (2007-2009)

En identifikation af betydningsfulde temaer indenfor kompetenceudvikling på det socialpsykiatriske bosted Vestervænget.

Indhold

Rapportens genstand er et kompetenceudviklingsprojekt, der er foregået på den socialpsykiatriske boinstitution Vestervænget i Høje Taastrup i perioden 2007-2009. Kompetenceudviklingsgprojektet er gennemført af Det Nationale Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE). Denne vidensopsamling er ikke en evaluering, men forstås her som identifikation af temaer, der har vist sig at være betydningsfulde i forløbet. Temaerne præsenteres i den kontekst, hvor de er opstået og repræsenterer på denne måde en udviklingsviden, det vil sige, at de egner sig til at sætte andre lignende situationer som Vestervængets  i perspektiv.

  • Faglige temaer
  • Didaktiske principper
  • Spillet mellem aktører, organisation og undervisning

Det er kompetenceprojektets overordnede formål at udvikle den socialpsykiatriske faglighed gennem en kombination af udviklingsprojekter med fokus på udvikling af praksis (praksisintervention) og kursusforløb/uddannelse med udvikling af viden og begreber til forståelse og analyse af professionel praksis (refleksion over praksis).

Projektet kom i stand på initiativ af Vestervængets forstander, som ønskede at få sat fart på bevægelsen fra en pasningskultur til en udviklingskultur.

Konklusion

Overordnet kan det konkluderes, at projektet har medvirket til en mere refleksiv kultur og en mere nuanceret tænkning med brugerne i centrum.

Erfaringer draget fra dette projekt fordeler sig over følgende overskrifter:

  • Didaktiske principper
  • På rejsen er vejen også målet
  • Vendepunkter
  • Etisk selvdannelse - at være en fagpersonlighed
  • Den organisatoriske dimension.

Metode

Rapporten er udarbejdet i to omgange. Der blev lavet en delrapport i 2008 med baggrund i forfatterens deltagelse i lærermøder, i fremlæggelser på stedet, læsning af skriftlige opgaver og overværelse af moduleksamen i diplomuddannelsen, i interviews med såvel beboere som medarbejdere samt i en lille spørgeskemaundersøgelse. I 2009 fortsatte dataindsamlingen med interviews. Fire interviews med beboere, to fokusgruppeinterviews med henholdsvis tre medarbejdere og tre projektansvarlige (ledere og udviklingskonsulent) samt et interview med en medarbejder.

Der er foretaget interviews med beboere og medarbejdere i to omgange samt uddelt spørgeskema. Endvidere er der foretaget to fokusgruppeinterviews med henholdsvis tre medarbejdere og tre projektansvarlige.

Tilgangen er hermeneutisk og baseret på en kvalitativ metode.  

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Jan Jaap Rothuizen
Årstal
2010
Udgiver
Det Nationale Videnscenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE)
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

Omdrejningspunkter i kompetence-udviklingsprojektet på Vestervænget (2007-2009)

Det Nationale Videnscenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE) 2010
Undersøgelser og evalueringer;

Voksen-, efter- og videreuddannelse - også for også for mennesker med funktionsnedsættelse

Center for Ligebehandling af Handicappede 2008
Undersøgelser og evalueringer;

Mere uddannelse, mere i løn?

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 51 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank