Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i myndighedssagsbehandling

Til styrkelsen af det tværfaglige arbejde kan du læse denne undersøgelse, som kan give dig viden om, hvordan man kan inddrage børn med autisme og ADHD i sagsbehandlingen.

Indhold

I både dansk og international kontekst er der mangel på forskningsbaseret viden om metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i sagsbehandlingen. Det er lige nu forskelligt, hvordan børnene inddrages. Derfor er der risiko for manglende inddragelse i beslutninger om forhold, der vedrører barnets hverdag, som kan resultere i mangel på optimal og tilpasset støtte til at trives i hverdagen. Vidensindsamlingen er lavet, fordi socialrådgivere mangler forskningsbaseret viden om metoder og tilgange, som de kan bruge i deres arbejde med at inddrage børn med autisme og ADHD i sagsbehandlingen. Børn med autisme og ADHD er udsatte på en række af parametre, og har derfor ofte brug for støtte og indsatser tilkendt gennem deres sagsbehandler. Vidensdækningen skal bidrage med brugbar viden og metoder til fagprofessionelle, om at inddrage børn med autisme og ADHD i sagsbehandling.

Konklusion

Der bliver konkluderet, at der hverken i dansk eller international litteratur er en konkret og virksom metode til at inddrage børn med autisme og ADHD i sagsbehandlingen. Der findes dog litteratur, som fremhæver forskellige områder i forhold til inddragelsesprocessen med denne målgruppe af børn. Hermed kommer rapporten med nogle bud på, hvordan man kan inddrage børnene i sagsbehandlingen. De fremhæves i kapitlerne: ”Organisering, rammer og ressourcer” og ”Samarbejdet med og inddragelse af barnet”.

Metode

Vidensindsamlingen samler eksisterende viden på området og er baseret på en litteraturgennemgang af danske- og internationale undersøgelser publiceret inden for de seneste 10 år. Der er bliver foretaget en afsøgning hos videnspersoner og faglige netværk, som kunne have viden om metoder til inddragelse af børn og/eller unge med autisme og ADHD. Herudover en litteratursøgning i udvalgte nationale og internationale databaser og en efterfølgende søgning ud fra udvalgte studiers referencelister.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Pernille Skovbo Rasmussen
  • Anne Marie Villumsen
  • Caroline Vesth Rossen
Årstal
2023
Udgiver
VIVE
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil

Se også

At forstå og arbejde med ADHD

Special-Pædagogisk Forlag, 75 sider 2014

Autisme - fra teoretisk forståelse til pædagogisk praksis

Videnscenter for autisme 2010

Hvordan hjælper vi bedst mennesker med autisme

CFK - Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, 60 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank