Metoder i pædagogers praksis
I denne antologi kan du læse om forskellige metoder og tilgange, som kan bruges i den pædagogiske praksis.
Indhold
Det er bogens ambition at videreformidle viden til pædagoger og pædagogstuderende om forskellige metoder. Derfor belyser bogens kapitler forskellige metodetilgange, og hvordan disse kan bidrage og være med til at udvikle den pædagogiske faglighed. Antologien indeholder følgende kapitler:
Metoder i pædagogens samspil med barnet
- ”Konflikthåndtering i børnehøjde – en anerkendende tilgang ” af Tom Ritchie
- ”Samtalen i sprogpædagogikken” af Lena Basse
- ”Trin for Trin – en introduktion til en metode, der fremmer børns sociale kompetencer” af Lone Gregersen
- ”Narrativ teori og metode” af Tom Ritchie
Observations- og dokumentationsmetoder
- ”LEA-modellen – en metode til indkredsning af børns kompetencer og samspil” af Hans Månsson
- ”Marte Meo – en metode til observation og analyse af kontakt” - af Jytte Birk Sørensen
- ”Praksisfortællinger – en metode til udvikling af pædagogisk praksis” af Tom Ritchie
- ”Dokumentation og pædagogik” af Susanne Krogh & Søren Smidt
Metoder i det kollegiale samarbejde
- ”Kollegial vejledning - – en metode til faglig refleksion på et systemisk grundlag” af Eva Kragh
- ”LP-modellen – analyse af læringsmiljø og pædagogisk praksis” af Mathilde Nyvang Hostrup og Kristina Kristoffersen
- ”På vej mod inklusion – refleksion via udvalgte metoder” af Crisstina Munck
- ”Implementering – fra forskning i pædagogik til forandret praksis” af Peter Wick
Metoder og intervention
- ”Jeg kan-metoden” af Tom Ritchie
- ”Kognitive metoder i det pædagogiske arbejde” af Hanne Ellegaard
- ”Om forfatterne”
Bogen henvender sig til pædagoger, pædagogstuderende, daginstitutionsledere, studerende i efter- og videreuddannelsesforløb og andre, som interesserer sig for pædagogik og konkret pædagogisk praksis.