Menneskenære grundbegreber - i social- og sundhedsprofessionerne
I denne bog kan du læse om, hvordan du kan blive bedre til at møde borgeren som et selvstændigt, tænkende, sansende og følende menneske som fagperson på social- og sundhedsområdet.
Indhold
Dette er en antologi, der gennem to dele introducerer dig til en række begreber, der er centrale i mødet mellem den professionelle og borgeren. Som en kritik af samfundets New Public Management tilgang tilbyder antologien en ny måde at tænke social- og sundhedsprofessioner på.
Denne måde tager udgangspunkt i borgerens oplevelse af at blive mødt og behandlet som menneske, og ikke blot som et ”nummer”. Forfatterne lægger vægt på at tage udgangspunkt i en teoretisk såvel som en praksisnær tilgang, der gør det lettere for dig som professionel at knytte teorien til din praksis.
Bogens to dele præsenterer begreber, der henholdsvis knytter sig til den professionelle og til mødet med borgeren samt borgerens følelser, behov og tanker.
Kapitlerne er delt op på følgende måde:
- Kampen om begreberne – baggrunden for denne bogs tilblivelse, en introduktion til bogens begreber samt en diskussion af forholdet mellem faglighed og etik.
DEL 1 – begreber, der relaterer sig til den professionelles kompetencer - Dygtighed
- Omsorg
- Empati
- Kontakt
- Barmhjertighed
DEL 2 – begreber, der relaterer sig til borgerens tilstande og oplevelser i mødet med den professionelle - Anerkendelse
- Mening
- Modstandskraft
- Værdighed
- Frihed
- Taknemmelighed
Afslutningsvist kan du læse en samlet forståelse af de menneskelige grundbegreber og deres vigtighed i arbejdet med mennesker på social- og sundhedsområdet. Her kan du også læse om at reflektere over forholdet mellem faglighed og etik samt hvilken læreproces sådanne refleksioner potentielt kan medføre.