Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Livsduelighedens pædagogik - Faglige pointer til den relationsprofessionelle

Denne bog handler om det faglige begreb "livsduelighed" og forsøger, gennem en række kapitler af forskellige forfattere, at beskrive begrebet ud fra forskellige perspektiver.

Indhold

I denne bog er kapitlernes forfattere blevet bedt om at beskrive, belyse og/eller reflektere over begrebet livsduelighed i forhold til deres faglige position. 

Bogens forfattere en en bredt sammensat gruppe af blandt andet forskere og PPR-konsulenter. Fælles for kapitlerne er, at de alle kredser om relationsbegrebet og livsduelighed. 

Bogens målgruppe er studerende, lærere, pædagoger, ledere og andre, der er interesserede i pædagogik og relationer. 

Bogen indeholder følgende kapitler:

  • 1. Kapitel beskriver begrebet "pædagogisk relationsprofessionalisme", og forsøger at skabe klarhed i forhold til dets betydning.
  • 2. kapitel handler om, hvordan LCPD (International Child Development System) kan danne ramme om for en tværfaglig og helhedsorienteret indsats.
  • 3. kapitel gives der et bud på, hvordan ledelsesfilosofi, med afsæt i relationsforståelse, kan bidrage til en høj professionalitet.
  • 4. kapitel beskriver, hvordan "relationel læringsledelse" kan være med til at understøtte børns oplevelse af flow.
  • 5. kapitel handler om, hvordan institutioners fysiske miljø kan være med til at understøtte børn og unges læring, trivsel og udvikling.
  • 6. kapitel giver et indblik i neuropædagogik og neuroscience i forhold til livsduelighed.
  • 7. kapitel givet et bud på, hvordan en kombination af neuropsykologi, socialpædagogik og didaktik kan være med til at forbedre børns lærings- og deltagelsesmuligheder.
  • 8. kapitel præsenteres de 24 VIA styrker, som er en række karakterstyrker, der kan være med til at skabe sammenhæng mellem børns læring, personlige udvikling og mentale sundhed.
  • 9. kapitel beskriver forfatteren sit arbejde som PPR-konsulent med særligt fokus på fortællinger, breve, video og film.
  • 10. kapitel giver et bud på en relationsbaseret livsduelighedsmodel med fokus på selvværd og selvtillid.
  • 11. og sidste kapitel beskrives livsduelighedsbegrebet ud fra en marxistisk samfundsanalyse og analysen kobles sammen med aktuelle forhold i folkeskolen.
Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Anne Linder (red.)
  • Jesper Gregersen
  • Claus Holm
  • et al.
Årstal
2015
Udgiver
Dafolo, 199 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Livsduelighedens pædagogik - Faglige pointer til den relationsprofessionelle

Dafolo, 199 sider 2015
Lærebøger og værktøjer;

Pædagogik med psykologi

Munksgaard Danmark, 291 sider, 3. oplag 2013

Pissedårlig pædagogik

Hans Reitzels Forlag 2021
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank