Livsduelighedens pædagogik - Faglige pointer til den relationsprofessionelle
Denne bog handler om det faglige begreb "livsduelighed" og forsøger, gennem en række kapitler af forskellige forfattere, at beskrive begrebet ud fra forskellige perspektiver.
Indhold
I denne bog er kapitlernes forfattere blevet bedt om at beskrive, belyse og/eller reflektere over begrebet livsduelighed i forhold til deres faglige position.
Bogens forfattere en en bredt sammensat gruppe af blandt andet forskere og PPR-konsulenter. Fælles for kapitlerne er, at de alle kredser om relationsbegrebet og livsduelighed.
Bogens målgruppe er studerende, lærere, pædagoger, ledere og andre, der er interesserede i pædagogik og relationer.
Bogen indeholder følgende kapitler:
- 1. Kapitel beskriver begrebet "pædagogisk relationsprofessionalisme", og forsøger at skabe klarhed i forhold til dets betydning.
- 2. kapitel handler om, hvordan LCPD (International Child Development System) kan danne ramme om for en tværfaglig og helhedsorienteret indsats.
- 3. kapitel gives der et bud på, hvordan ledelsesfilosofi, med afsæt i relationsforståelse, kan bidrage til en høj professionalitet.
- 4. kapitel beskriver, hvordan "relationel læringsledelse" kan være med til at understøtte børns oplevelse af flow.
- 5. kapitel handler om, hvordan institutioners fysiske miljø kan være med til at understøtte børn og unges læring, trivsel og udvikling.
- 6. kapitel giver et indblik i neuropædagogik og neuroscience i forhold til livsduelighed.
- 7. kapitel givet et bud på, hvordan en kombination af neuropsykologi, socialpædagogik og didaktik kan være med til at forbedre børns lærings- og deltagelsesmuligheder.
- 8. kapitel præsenteres de 24 VIA styrker, som er en række karakterstyrker, der kan være med til at skabe sammenhæng mellem børns læring, personlige udvikling og mentale sundhed.
- 9. kapitel beskriver forfatteren sit arbejde som PPR-konsulent med særligt fokus på fortællinger, breve, video og film.
- 10. kapitel giver et bud på en relationsbaseret livsduelighedsmodel med fokus på selvværd og selvtillid.
- 11. og sidste kapitel beskrives livsduelighedsbegrebet ud fra en marxistisk samfundsanalyse og analysen kobles sammen med aktuelle forhold i folkeskolen.