Livsduelighed og børns karakterstyrker
Den pædagogiske verden og særligt skolen er i en stor forandringsproces, der stiller skærpede krav til faglighed samtidig med, at elevernes personlige og sociale kompetencer er vigtige faktorer for at skabe mere glæde og engagement, bedre præstationer og mere effektiv målopnåelse. Du får i denne bog svar på, hvorfor det giver mening at arbejde med børns karakterstyrker.
Indhold
Denne bog har til formål at vise, med udgangspunkt i den positive psykologis teori og metoder, hvordan børns færdigheder, ressourcer og potentialer kan sættes i spil gennem en styrkebaseret tilgang.
Bogen anviser veje til det daglige pædagogiske arbejde med et enkelt barn, en børnegruppe eller en samlet klasse og i det professionelle teamsamarbejde. Gennem en kortlægning, udforskning og anvendelse af de 24 karakterstyrker skabes mulighed for bedre trivsel og bedre læring hos børnene. Karakterstyrkerne er en del af barnets ressourcepalet og skaber grobund for den personlige autencitet og bidrager til oplevelsen af engagement og livsglæde. Men også i arbejdet med inklusion står børns karakterstyrker centralt. En af de største udfordringer, når man skal skabe grundlag for inkluderende fællesskaber i det pædagogiske arbejde, er nemlig at kunne skabe en balance mellem barnets behov og fællesskabets behov.
Bogen er inddelt i to dele:
- Første del beskriver den lovgivningsmæssige og teoretiske ramme for begreberne livsduelighed og børns karakterstyrker.
- Anden del giver forslag til pædagogiske handleanvisninger til arbejdet med karakterstyrkerne og indeholder minimum 12 forskellige øvelser til hver af de 24 karakterstyrker.
Bogen henvender sig primært til lærere og pædagoger, der arbejder med at skabe robuste og livsduelige børn gennem optimale læringsmiljøer, til lærer- og pædagogstuderende samt psykologer og pædagogiske konsulenter, der har en udrednings- og rådgivningsfunktion.