Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Læring og udvikling i pædagogisk praksis

Denne bog introducerer væsentlige teorier inden for læring og udvikling, og samtidigt viser den, hvordan pædagogen kan bruge disse teorier som grundlag for analyse og refleksion.

Indhold

Bogen tager udgangspunkt i begreberne læring og udvikling og kobler dem til hverdagsscenarier og pædagogiske problemstillinger fra praksis. Bogen indeholder således cases inden for både dagtilbud, skole- og fritid samt social- og specialområdet, der belyses ud fra forskellige teoretiske perspektiver. 

I bogen finder du følgende seks kapitler:

  1. Om begreberne refleksion, læring og udvikling
  2. Læring og udvikling gennem imitation og deltagelse
  3. Hvorfor gør man, som man gør?
  4. Den gode samtale - sprogpædagogik i børnehaven
  5. Omsorg - fundamentet for gode læreprocesser og en sund udvikling
  6. Inklusion i et læringsperspektiv 

Forfatterne belyser overordnet set, hvordan systematisk refleksion på et teoretisk grundlag kan udvide pædagogens forståelse af en situation og dermed handlingsrum.

Bogen er skrevet til arbejdet med første kompetencemål på pædagoguddannelsens fællesdel samt de moduler på specialiseringsdelen, der lægger vægt på brugerperspektiver og praksisnære faglige vurderinger. Endvidere er bogen relevant i forbindelse med det målrettede arbejde med at tilrettelægge pædagogiske miljøer, der understøtter børns, unges og voksnes læring og udvikling.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Mads Thomsen
  • Mikkel Boje Smidt
  • Marianne Eskebæk Larsen
Årstal
2017
Udgiver
Akademisk Forlag, 172 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Refleksion over teori og praksis

Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet 2011

Inkluderende læringsfællesskaber for alle børn

Rådet for Børns Læring, Undervisningsministeriet, 32 sider 2014

Læringsteorier – 6 aktuelle forståelser

Roskilde Universitetsforlag, 157 sider 2009
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank