KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik
I denne bog kan du læse om konceptet KRAP – Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik.
Indhold
KRAP tager udgangspunkt i, at vi alle oplever vores tanker som vores virkelighed, at alle mennesker har ressourcer, og at alle mennesker har et grundlæggende behov for anerkendelse. Derfor lægger KRAP op til, at de professionelle, som arbejder med mennesker, skal fokusere på individets ressourcer fremfor dets svagheder. Tanken er, at man ikke kun skal arbejde ud fra en orientering mod individets ressourcer, men ud fra et systematisk fokus på dem. Igennem systematisk fokusering på individets ressourcer hævdes det, at den enkeltes livskvalitet forbedres. Dette begrundes med, at når der fokuseres på det virksomme, bliver det lettere at få øje på det, der lykkes. KRAP bygger på erfaringsbaserede redskabsmodeller, som den professionelle kan anvende til at arbejde ud fra et anerkendende og ressourcefokuseret menneskesyn. KRAP-tilgangen kan benyttes i skoler og dagtilbud både inden for normal- og specialområdet, i behandlingsmiljøer, på bo- eller beskæftigelsesområdet og inden for rådgivende funktioner. Den brede målgruppe af praktikere, som KRAP henvender sig til, skyldes, at KRAP er et koncept og ikke en specifik metode rettet mod en bestemt klientgruppe.
Bogen præsenterer konceptet KRAP. De kognitive grundideer og en række kognitive metoder, der kan anvendes i en pædagogisk dagligdag, forklares.
Metode
KRAP praktiseres, teoretiseres og formidles af PsykologCentret i Viborg og Skive. KRAP er teoretisk og metodisk forankret i de kognitive behandlingsformer samt i det ressourcefokuserede menneske- og behandlingssyn. Derudover er den inspireret af en lang række andre metoder og teorier, bl.a. i den systemiske teori, i adfærdspsykologien, hos ICDP og Marte Meo.