Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

KRAP - fortællinger fra praksis

I denne bog kan du læse praktikeres erfaringer med KRAP – Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik både indenfor almen- og specialområdet.

Indhold

KRAP tager udgangspunkt i, at vi alle oplever vores tanker som vores virkelighed, at alle mennesker har ressourcer, og at alle mennesker har et grundlæggende behov for anerkendelse. Derfor lægger KRAP op til, at de professionelle, som arbejder med mennesker, skal fokusere på individets ressourcer fremfor dets svagheder. Tanken er, at man ikke kun skal arbejde ud fra en orientering mod individets ressourcer, men ud fra et systematisk fokus på dem. Igennem systematisk fokusering på individets ressourcer hævdes det, at den enkeltes livskvalitet forbedres. Dette begrundes med, at når der fokuseres på det virksomme, bliver det lettere at få øje på det, der lykkes. KRAP bygger på erfaringsbaserede redskabsmodeller, som den professionelle kan anvende til at arbejde ud fra et anerkendende og ressourcefokuseret menneskesyn. KRAP-tilgangen kan benyttes i skoler og dagtilbud både inden for normal- og specialområdet, i behandlingsmiljøer, på bo- eller beskæftigelsesområdet og inden for rådgivende funktioner. Den brede målgruppe af praktikere, som KRAP henvender sig til, skyldes, at KRAP er et koncept og ikke en specifik metode rettet mod en bestemt klientgruppe.

Via praksisfortællinger om KRAP behandles temaer som forandringsprocesser, forældresamarbejde med et KRAP’sk udgangspunkt, de KRAP’ske metoders virkning og videreudvikling af dem samt de KRAP’ske forståelsesrammer og arbejdsprocesser i arbejdet med mennesker. Bogen henvender sig både til nye og kendte brugere af KRAP.

Metode

KRAP praktiseres, teoretiseres og formidles af PsykologCentret i Viborg og Skive. KRAP er teoretisk og metodisk forankret i de kognitive behandlingsformer samt i det ressourcefokuserede menneske- og behandlingssyn. Derudover er den inspireret af en lang række andre metoder og teorier, bl.a. i den systemiske teori, i adfærdspsykologien, hos ICDP og Marte Meo.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Lene Metner
  • Peter Storgård
Årstal
2012
Udgiver
Dafolo
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik

Dafolo 2008
Praksisfortællinger;

Anerkendelse på Skovgården

2005
Lærebøger og værktøjer;

Kompetenceudvikling og selvbestemmelse i botilbud

Socialstyrelsen, 24 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank