Kortlægning af specialiseret viden. Socialområdet og specialundervisningsområdet
En kortlægning af den specialiserede viden på socialområdet og specialundervisningsområdet efter kommunalreformens strukturændringer.
Indhold
Rapporten indeholder en kortlægning af den specialiserede viden om socialområdet og specialundervisningsområdet efter kommunalreformen i 2007. Afdækningen søger at kortlægge det aktuelle vidensniveau på området, for dermed samtidig at besvare, hvorvidt den nye ansvarsfordeling, der fulgte af kommunalreformen, har resulteret i et tab af specialiseret viden. Kortlægningen afdækker specifikt følgende seks punkter:
- Hvem besidder i dag den specialiserede viden?
- Hvilke specialiserede målgrupper findes der viden om?
- Hvor findes der specialiseret viden?
- Hvad er grundlaget for den eksisterende specialiserede viden?
- Hvordan har specialiseret viden på området udviklet sig siden kommunalreformen og hvilke nye former for viden og specialisering er der kommet til?
- For hvilke eventuelle målgrupper er der et begrænset videngrundlag?
Konklusion
På baggrund af kortlægningen kan rapporten konkludere følgende:
- Kommunernes myndighedsdel har overvejende specialiseret viden om børne- og ungeområdet og specialundervisningsområdet, mens kommunerne på voksenområdet især har specialiseret viden om målgruppen svær hjerneskade. Kortlægningen viser en sammenhæng mellem kommunestørrelse og graden af specialiseret viden, samt en vis sammenhæng mellem målgruppernes størrelse i de enkelte kommuner og kommunernes specialiserede viden om målgrupperne.
- Regionerne angiver overvejende at have specialiseret viden på både børne- og ungeområdet, voksenområdet og specialundervis-ningsområdet.
Grundlaget for den eksisterende specialiserede viden er følgende:
- I kommunerne er det på tværs af målgrupper typisk medarbejdernes grunduddannelse, efteruddannelse og praktisk erfaring, der udgør det primære grundlag for deres specialiserede viden.
- I regionerne er grundlaget for den specialiserede viden primært efteruddannelse og praktisk erfaring, og dermed adskiller regionerne sig fra kommunerne ved, at grunduddannelse kun udgør en relativt beskeden andel af grundlaget for den specialiserede viden. Regionerne angiver i højere grad faglitteratur og projekter/forskning som grundlag for deres specialiserede viden.
Kortlægningen viser, at kommunalreformen har haft følgende konsekvenser for udviklingen indenfor dette felt:
- Kommunerne oplever et øget behov for specialiseret viden, særligt hvad angår målgrupperne ADHD, autisme og borgere med flere diagnoser, ligesom også regionerne peger på et øget behov for specialiseret viden i forhold til pågældende målgrupper.
- Kortlægningen viser, at der er udfordringer vedrørende samarbejde på tværs af aktørerne på specialområdet. Det gælder særligt samarbejdet internt i kommunerne og på tværs af kommuner. Derudover peges på udfordringer i forhold til samarbejdet mellem hospital og kommuner og mellem behandlingspsykiatri og socialpsykiatri samt videndeling mellem teori og praksis.
Metode
Kortlægningen er baseret på en omfattende spørgeskemaundersøgelse, kvalitative interview, kortlægning af VISO og besøg i udvalgte kommuner. Den samlede spørgeskemaundersøgelse består af tre separate spørgeskemaundersøgelser til henholdsvis kommunerne, regionerne og tilbud på Tilbudsportalen.
Inden selve kortlægningen blev igangsat, blev der gennemført kvalitetssikring af definitionen på specialiseret viden og kortlægningen opererer med en inddeling af det specialiserede socialområde i 14 målgrupper. Kvalitetssikringen blev gennemført via interview med udvalgte respondenter og via test af spørgeskemaerne i udvalgte kommuner, regioner og tilbud. På baggrund af disse kvalitetssikringsaktiviteter blev der foretaget justeringer, inden selve kortlægningen blev igangsat.