Koncepter i pædagogisk arbejde
Mangler du et bedre overblik - og en større indsigt i baggrunden for de mange forskelligartede pædagogiske koncepter, som anvendes i landets daginstitutioner? Så finder du sandsynligvis den viden, som du søger, i denne bog.
Indhold
Mange daginstitutioner arbejder i dag ud fra en fælles metodisk og analytisk tilgang for at imødekomme og løse hverdagens pædagogiske udfordringer og dilemmaer. Der er i den sammenhæng en lang række af koncepter i brug, der går under forkortelser som ICPD (International Child Development Programme), DUÅ (De Utrolige År), LP (Læringsmiljø og Pædagogisk Analyse) og TRAS (Tidlig Registrering af Sprogudvikling). I mange af landets kommuner forholder det sig således, at et koncept er organisatorisk udbredt til obligatorisk anvendelse i alle kommunens daginstitutioner.
Det kan være udfordrende at danne sig et overblik over, hvilke pædagogiske koncepter, metoder og teorier der anvendes, hvor udbredte disse koncepter er samt hvilket fundament, de bygger på. Hensigten med denne bog er at skabe det manglende overblik. Derfor præsenteres seks af de mest udbredte pædagogiske koncepter. Der redegøres for de forskellige koncepters opståen, idegrundlag, overordnede ærinde og metodiske tiltag.
Forfatteren forklarer hvilke vilkår, der skaber et behov for et fælles koncept, og peger på de forskellige koncepters svagheder og styrker. Han forklarer, hvorfor det er særligt vigtigt at være på vagt over for både koncepter, teorier og metoder, der implementeres uden forudgående pædagogisk diskussion. Derudover understreges vigtigheden i at være i stand til at skelne mellem de forskellige pædagogiske koncepter.
Som udgangspunkt henvender bogen sig til studerende på pædagoguddannelsen og til praktiserende pædagoger samt pædagogiske ledere. Men den kan også være interessant for mange andre aktører inden for den pædagogiske verden.