Inkluderende pædagogik - God praksis og gode praktikere
Hvordan bliver du en god praktiker som pædagog? Hvordan kan du være med til at skabe et institutionsliv, der gør en positiv forskel for børnene? Inkluderende pædagogik handler om de forudsætninger, som er nødvendige for den gode praksis.
Indhold
Ofte siger man om en god pædagog, at hun har personligt engagement, personlighed og er en ildsjæl. Men problemet med ildsjæle er, at de brænder ud, hvis de kun har deres personlige engagement at køre på.
I "Inkluderende pædagogik" kan man blandt andet læse, hvordan det er muligt at skabe en professionel identitet, der bygger på en balance mellem engagement og saglighed. Det vil sige, at engagementet er af-inderliggjort, fagligt funderet og sagligt, og på den måde med til at forebygge overinvolvering, stress og udbrændthed. Her er det vigtigt at have et velfungerende fagsprog, og bogen giver masser af bud på, hvordan man etablerer og opretholder et sådant fagsprog.
Bogen præsenterer ny viden om de pædagogiske praksisfelter, og den er inddelt i fire hoveddele: Dagtilbud og den samfundsmæssige opgave, God praksis i teori og praksis, Forudsætninger for god praksis og Den gode praksis i praksis. Gennem hele bogen er der løbende feltnotater fra forfatterens arbejde og ophold i institutionernes hverdagsliv og praksis, og det gør læsningen levende og vedkommende.
"Inkluderende pædagogik" slår fast, at god pædagogisk praksis har at gøre med et højt fagligt niveau og professionalisme. Bogen udfordrer således det private og personlige over for det professionelle, og at man opbygger en institutionskultur, som understøtter, at personalet udvikler sig til reflekterende metodikere.