Indikatormål for patientinddragelse – teoretiske og metodiske overvejelser
Hvilke indikatorer kan du arbejde ud fra i forhold til patientinddragelse? Med projektet ”Indikatormål for patientinddragelse” har Region Midtjylland udviklet et sæt af indikatorer som kan være med til at klarlægge i hvor høj grad en praksis er patientinddragende.
Indhold
I denne rapport kan du få inspiration til, hvordan du i højere grad kan arbejde ”på patientens præmisser”, hvilket indgår i Region Midtjyllands sundhedsplan fra 2014.
CFK – Folkesundhed og Kvalitetsudvikling har udviklet en række indikatorer, der kan støtte indfrielsen af patientinddragelse. Dette beskrives i rapporten som et ønske om at blive bedre til at sætte sig ind i patientens og de pårørendes ønsker til patientforløb herunder patientcentrering og fælles beslutningstagen. I arbejdet med patientinddragelse er fokus både på patienten, de pårørende, den sundhedsprofessionelle og de organisatoriske rammer herfor.
Formålet med rapporten er dels at afdække effekter af nye patientinvolverende tiltag over for patienter og pårørende, personale, ledere og politikere og dels at kunne tilbyde tilbagemelding til de kliniske enheder og dermed understøtte implementering af nye tiltag til indfrielsen af sundhedsplanens mål.
Rapporten består af tre hoveddele:
- Begreber og skalaer omkring patientinddragelse: Her præsenteres de vigtigste teoretiske begreber bag patientinddragelse såsom patientcentreret kommunikation.
- Dialog med 12 afdelinger om indikatorer: Her beskrives de erfaringer, der er samlet ved validering af to skemaer – et til patienterne og et til de ansatte.
- Praktiske muligheder for indsamling af indikatorer: Her diskuteres det, hvordan indikatorer i praksis kan indsamles, og hvad der er det særlige ved at måle graden af patientinddragelse. Da patientinddragelse er en kompleks størrelse, peger rapporten på, at man med fordel kan kombinere forskellige metoder.
Rapporten henvender sig til alle, der ønsker at få indblik i, om samarbejdet mellem patient og den ansatte er inddragende.
Konklusion
CFK – Folkesundhed og Kvalitetsudvikling peger på seks indikatorer til, om samarbejdet mellem patient og den ansatte foregår på patientens præmisser:
- Jeg var med på råd, når der blev truffet beslutninger om det, der skulle ske
- Jeg fik talt med sundhedspersonalet om de spørgsmål eller bekymringer, jeg havde
- Der var nærvær i mine samtaler med sundhedspersonalet
- Der var ro/privathed omkring mine samtaler med sundhedspersonalet
- Sundhedspersonalet gik op i at forstå det, der betød mest for mig
- Sundhedspersonalet viste interesse for, hvordan jeg ønskede, at mine pårørende skulle indgå i min behandling
Metode
Valget af indikatorer er baseret på baggrund af kognitive interviews med 44 patienter og 47 ansatte på forskellige hospitalsenheder.