Hvordan uddannes pædagoger? Perspektiver fra et forskningsprojekt
Pædagoger løser en vigtig samfundsmæssig opgave, som handler om at kvalificere og socialisere børn, unge og voksne. Med en så vigtig opgave, som pædagoger varetager, bliver det vigtigt løbende at undersøge det pædagogiske arbejde og den pædagogiske uddannelse, og det er netop, hvad denne bog gør.
Indhold
Denne bog formidler indsigter og viden fra et forskningsprojekt om pædagoguddannelsen ”Pædagoguddannelsens bidrag til udvikling af aspekter af professionsidentitet”, hvor man, med støtte fra BUPL's forskningsmidler, har undersøgt pædagoguddannelsen i perioden 2009-2012.
Forskningsprojektet har undersøgt, hvad for forståelser af professionsidentitet, som tilbydes i uddannelsen samtidig med, at projektet har undersøgt, hvad for en normativitet, der praktiseres på pædagoguddannelsen, altså hvilke forståelser der dominerer i forhold til, hvordan pædagoger uddannes bedst.