Hvad uddannes pædagoger til - og hvordan?
Pædagoguddannelsen er landets største professionsuddannelse. Den har en lang historie og den har ændret sig mange gange siden uddannelsens opstart. Denne udgivelse sætter fokus på, hvordan den har ændret sig, og hvad vi skal ønske os af uddannelsen i fremtiden.
Indhold
Tidsskriftet Forskning i pædagogers profession og uddannelse publicerer forskningsbaserede artikler, som tematiserer, udforsker og nuancerer forståelser af pædagogers profession, arbejdsfelter og uddannelse. I artiklerne i dette nummer tages både historiske og aktuelle spørgsmål om uddannelsen op, som kan bidrage til diskussioner om, hvad pædagoger uddannes til, hvordan uddannelsen skal foregå og hvorfor.
Temanummeret indeholder følgende artikler:
- Hvad uddannes pædagoger til – og hvordan?
- Pædagoguddannelsen mellem kultur, styring og pædagogik
- 25 års brok
- Kommende pædagogers mestringer af pædagogfaglig identitet
- Professionsidentitet i bevægelse
- Det dubbla kompetenskravet
- Digitale teknologiers kulturkraft i daginstitutionen
Med temaet for dette nummer sætter Forskning i pædagogers profession og uddannelse fokus på aktuel forskning i uddannelse af pædagoger.
Læs mere om tidsskriftet her: www.tidsskrift.dk/index.php/FPPU