Forskningsmetode i socialt arbejde
Denne bog følger den empiriske undersøgelse fra de første spæde skridt, hvor idéerne bliver til, over de etiske overvejelser man skal gøre sig undervejs, og helt frem til formidlingen af resultaterne.
Indhold
”Forskningsmetode i socialt arbejde” handler om afgrænsning, tilrettelæggelse og udførelse af empiriske undersøgelser af socialt arbejde. Derudover tager bogen fat i de refleksioner, man skal gøre sig under undersøgelsens tilblivelse og om de etiske valg, man bliver konfronteret med. De etiske overvejelser er særligt vigtige, når man forsker i socialt arbejde, hvor mange af de mennesker, man beskæftiger sig med, ofte befinder sig i ømtålelige situationer. Derfor er forskningsetiske overvejelser vigtige i alle led af forskningsprocessen.
Forskningsmetode i socialt arbejde henvender sig til studerende og forskere og gennemgår forskningsprocessen fra idé til formidling af resultaterne.
Bogen er inddelt i tre dele. Den første del hedder ”Forskningsprocessens faser” og består af kapitler, der gennemgår de klassiske trin i forskningsprocessens, såsom problemformulering, dataindsamling og analysestrategi. Anden del hedder ”Etik, konflikt, kvalitet, kritik og videnskabsteori”, og i denne del behandles etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger samt særlige problemer, som opstår, når man undersøger frontlinjeprofessioner. Den tredje del hedder ”Eksempler på metodiske perspektiver i forskningsprojekter inden for socialt arbejde”, og den består af fire forskellige eksempler fra forskningsprojekter i socialt arbejde.