Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Forskningsinspireret pædagogisk praksis

I dette inspirationsmateriale kan du læse om, hvordan du kan arbejde med at inddrage forskningsbaseret viden i din praksis samt hvilke gevinster, du ifølge rapporten kan opnå ved at gøre dette.

Indhold

Baggrunden for denne rapport er, at forskningen har vist, hvordan kvaliteten af det pædagogiske arbejde højnes, når det bygger på faglig viden, der kan omsættes til praksis. Formålet med denne rapport er at fremme en forsknings- og vidensbaseret pædagogisk praksis.

Rapporten tager udgangspunkt i en undersøgelse af tre dagsinstitutioner, der har arbejdet med at bringe viden fra forskning i spil i det pædagogiske arbejde. Den hovedsagelige teoretiske inspiration for undersøgelsen er teorien om transfer; det vil sige teorien om, hvordan viden omsættes til praksis.

Målgruppen for rapporten er hovedsageligt ledelsespersonale i dagsinstitutioner samt faglige konsulenter på området.

Rapporten gør brug af en lang række grafiske oversigter over resultaterne fra undersøgelserne i de tre daginstitutioner. Her kan du hurtigt danne dig et overblik over resultaterne, der blandt andet viser, at pædagogerne er mest tilbøjelige til at inddrage viden fra forskning, hvis det er noget de selv brænder for.

I rapporten kan du finde oversigter over:

  • Forskellige måder at arbejde forskningsbaseret på
  • Forhold, der sætter gang i en forskningsbaseret praksis
  • Hvordan en forskningsbaseret praksis bedst understøttes
  • Gevinster ved at arbejde forskningsbaseret
  • Samt en række refleksionsspørgsmål tilhørende ovenstående temaer

Sidstnævnte refleksionsspørgsmål er meget brede og henvender sig dermed til en bred målgruppe inden for det pædagogiske felt.

Metode

Undersøgelserne af inddragelsen af forskningsbaseret viden i de tre daginstitutioner, der indgår i undersøgelsen, bygger på såvel kvalitative som kvantitative metoder.

EVA (Dansk Evalueringsinstitut) har benyttet sig af semistrukturerede interviews med ledere og udvalgte pædagoger i institutionerne både før og efter projektet. Desuden har EVA udsendt spørgeskemaundersøgelser til 234 pædagogiske konsulenter og 1.207 pædagoger indenfor normalområdet. Spørgeskemaundersøgelserne er offentliggjort på www.eva.dk, men er også opridset i rapporten. Svarprocenten på spørgeskemaundersøgelserne endte på 61 %.

Forskning
Forfatter
  • Danmarks Evalueringsinstitut
Årstal
2016
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut, 30 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

At arbejde evidensbaseret - En introduktion: om erfaringer, praksis og videnskab

Dansk Selskab for Psykosocial Rehabilitering, 28 sider 2014

Evidens i pædagogens praksis - En introduktion

Dafolo, 239 sider 2015

Evidensbaseret praksis i arbejdet med børn og unge

Forlaget Klim, 179 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank