Filosofisk praksis i daginstitutionerne
Det er en almindelig kendt opfattelse, at filosofi er for filosoffer. Det er derimod næsten ukendt, at der findes en praktisk filosofi, som er for alle. Den praktiske filosofi har en række redskaber, som det enkelte menneske kan lære og få glæde af såvel privat som arbejdsmæssigt.
Indhold
Daginstitutionen er den første offentlige institution i samfundet, som barnet møder, og det har derfor stor betydning, hvordan barnet oplever institutionen, og dermed samfundet og de andre børn.
Den praktiske filosofi kan kvalificere daginstitutionen på flere områder, hvorfor Hestehaven og Hudevad naturbørnehave i perioden 2009-2010 gennemførte følgende projekt med fokus på udvikling af:
- Det personlige plan
- Fællesskabet
- Ledelse
- Børn og forældre
- Pædagogik
Der overordnede mål med projektet om filosofisk praksis i daginstitutioner, er at komme i dybden med den pædagogiske udfordring: Autonomi og metodefrihed.
Konklusion
Det evalueres, at det er motiverende at have selvbestemmelse, og medarbejderne skriver om, at selvbestemmelse kan praktiseres ved, at de sammen med ledelsen udstikker rammerne for selvbestemmelse. Når der er lagt et fundament, hjælper det medarbejderen med at vælge metoder og tage valg.
Baseret på erfaringerne fra institutionerne Hestehaven og Hudevad kan den filosofiske praksis være en fremtidig udviklingsmetode for den pædagogiske verden. Potentialet er, at den filosofiske praksis både kan udvikle pædagogerne og børnene. Pædagogerne får et redskab til at udvikle dem selv og fællesskabet, samtidig får pædagogerne et redskab til at udfordre børns tænkning, identitet og etik.
Metode
Projektet er fremkommet via følgende metoder:
- Forumspil – et redskab til at italesætte udfordringer og konflikter i organisationen
- Sokratisk dialog – et redskab til:
- individ- og gruppeudvikling
- værdiafklaringsproces
- Filosofisk vejledning – en individuel værdiafklaringsproces og en teamvejledning, der understøtter punkt 2.