Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Filosofisk praksis i daginstitutionerne

Det er en almindelig kendt opfattelse, at filosofi er for filosoffer. Det er derimod næsten ukendt, at der findes en praktisk filosofi, som er for alle. Den praktiske filosofi har en række redskaber, som det enkelte menneske kan lære og få glæde af såvel privat som arbejdsmæssigt.

Indhold

Daginstitutionen er den første offentlige institution i samfundet, som barnet møder, og det har derfor stor betydning, hvordan barnet oplever institutionen, og dermed samfundet og de andre børn.

Den praktiske filosofi kan kvalificere daginstitutionen på flere områder, hvorfor Hestehaven og Hudevad naturbørnehave i perioden 2009-2010 gennemførte følgende projekt med fokus på udvikling af:

  • Det personlige plan
  • Fællesskabet
  • Ledelse
  • Børn og forældre
  • Pædagogik 

Der overordnede mål med projektet om filosofisk praksis i daginstitutioner, er at komme i dybden med den pædagogiske udfordring: Autonomi og metodefrihed.

Konklusion

Det evalueres, at det er motiverende at have selvbestemmelse, og medarbejderne skriver om, at selvbestemmelse kan praktiseres ved, at de sammen med ledelsen udstikker rammerne for selvbestemmelse. Når der er lagt et fundament, hjælper det medarbejderen med at vælge metoder og tage valg.

Baseret på erfaringerne fra institutionerne Hestehaven og Hudevad kan den filosofiske praksis være en fremtidig udviklingsmetode for den pædagogiske verden. Potentialet er, at den filosofiske praksis både kan udvikle pædagogerne og børnene. Pædagogerne får et redskab til at udvikle dem selv og fællesskabet, samtidig får pædagogerne et redskab til at udfordre børns tænkning, identitet og etik.

Metode

Projektet er fremkommet via følgende metoder:

  • Forumspil – et redskab til at italesætte udfordringer og konflikter i organisationen
  • Sokratisk dialog – et redskab til: 
    • individ- og gruppeudvikling
    • værdiafklaringsproces
  • Filosofisk vejledning – en individuel værdiafklaringsproces og en teamvejledning, der understøtter punkt 2.
Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Kristina Halmø
Årstal
2010
Udgiver
SL's og BUPL's Udviklings- og Forskningsfond
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Filosofisk praksis i daginstitutionerne

SL's og BUPL's Udviklings- og Forskningsfond 2010
Lærebøger og værktøjer;

Udfordrende adfærd - Konflikthåndtering på botilbud for mennesker med kognitive problemer

Akademisk Forlag 2018
Forskning;

Daginstitutioners betydning for udsatte børn og deres familier i ghetto-lignende boligområder

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 136 sider 2012
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank