Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Fag og faglighed i bevægelse

Dette fagudviklingsprojekt belyser den pædagogiske praksis med udgangspunkt i forskellige relevante problematikker.

Indhold

Publikationen er udgivet på baggrund af ti emnedefinerede fagprojekter, der tager udgangspunkt i udviklingen af fag og faglighed på pædagoguddannelsen.

Baggrunden for publikationen er et toårigt fagudviklingsprojekt, der er igangsat i 2011 af Forsknings- og udviklingsafdelingen samt uddannelseslederne på pædagoguddannelsen UCSJ.

Antologien indeholder følgende fagprojekter og temaer:

  1. Mediepædagogik og digitale fortællinger i SFO
    Et opgør med ”mediepanik” – bekymringen for, at medier påvirker børn og unge negativt. En beskrivelse af et konkret projekt, hvor børn arbejder med tegnefilm på iPads.
  2. Børns leg og læring via digitale medier i dagsinstitutioner
    En pædagogstuderendes oplevelser i praktikken med at indføre et digitalt læringsrum i en SFO med de to apps ”Puppet Pals” og ”Whitereader”.
  3. At undervise i en verden uden rigtigt og forkert
    Hvordan kreativitet kan forstås og faciliteres i en nutidig kontekst. En kritik af kreativitet i en mål/middel-tilgang, hvor der introduceres regler for det kreative arbejde, når den kreativitet, der hyldes, er den, der bryder reglerne/normerne.
  4. Forestillingen om en forestilling
    Arbejde med teater og cirkusforestillinger i institutioner. Temaer som dannelse, identitet, fællesskab, kunst og æstetik. Argumentet er, at kunst og æstetik kan bruges som et socialt ”kit”.
  5. Musik, drama og dans som springbræt for førskolebørn
    Et projekt i en børnehave med det formål at lave et sammenhængende, tværæstetisk og oplevelsespræget skoleparathedsforløb med børnene. Drama, musik og dans er de primære komponenter i projektet.
  6. Fra mesterlære til flermedial læring i VNT
    Nye medier som YouTube i Værksted, Natur og Teknik i folkeskolen. Børnene lærer for eksempel at lave et filthjerte ved at se en YouTube video.
  7. Det er sjovt at hoppe, fordi man kan falde!
    Børnehavebørn tager billeder af det, de bedst kan lide at lave og hvor de bedst kan lide at være, med det formål at sætte fokus på aktiviteter, kropsglæde og dét at være i nuet.
  8. Det pædagogiske arbejdsfelt mellem det private, personlige og professionelle
    En diskussion omhandlende forholdet mellem videnskabelighed, evidensbaserede metoder samt standardisering og pædagogers omsorgshabitus og privatpersonlige erfaringer.
  9. LP modellen og analysecirklen
    En undersøgelse af LP modellem og analysecirklen i arbejdet med inklusion i folkeskoler. Her diskuteres forholdet mellem teori og praksis samt hvilke udfordringer der kan være med de to modeller.
  10. Omsorgssvigt – en pædagogisk udfordring
    Fokus på, hvordan undervisning og vejledning i højere grad kan forberede pædagogstuderende til at arbejde med omsorgssvigtede. Udgangspunkt i litteratur om omsorgssvigt og et praktikforløb på et skole- og behandlingshjem.

Metode

Under hvert projekt kan du læse mere om, hvordan projekterne hver især er udført, samt hvilken litteratur projektet bygger på. Gennemgående er det dog, at projekterne bygger på pædagogstuderendes praktik og erfaringer med at være i praktik.

Forskning
Forfatter
  • Bennyé D. Austring
  • Jimmy Krab
  • et al.
Årstal
2013
Udgiver
Forskning og Innovation, University College Sjælland, 202 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Faglighed og tværfaglighed - Vilkårne for samarbejdet mellem pædagoger, sundhedsplejersker, lærere og socialrådgivere

Akademisk Forlag, 223 sider 2006

Socialpædagogen - identitet og faglighed

Hans Reitzels Forlag, 245 sider 2009

Fælles Faglig Forum

Socialpædagogernes Landsforbund 2011
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank