Evidens i pædagogens praksis - En introduktion
Politikere, forskere og praktikere i den pædagogiske verden er alle optaget af, at den pædagogiske praksis er baseret på den for tiden bedste tilgængelige viden - at den er evidensinformeret. En evidensinformeret pædagogisk praksis vil sige, at pædagoger foretager refleksioner og handlinger på baggrund af professionel erfaring og dømmekraft, som er informeret af forskningsviden.
Indhold
Formålet med denne bog er at introducere til evidensbegrebet. Hvad ved man om det, hvilken betydning har det, og hvordan kan man forholde sig til det og arbejde med det i pædagoguddannelsen og i pædagogisk arbejde?
Bogen er inddelt i tre dele: Debatten om evidens, Metoder i evidensforskning og Arbejdet med evidens i uddannelse og pædagogisk praksis og indeholder følgende kapitler:
- Peter Østergaard Andersen: En diskussion af "sikker viden", "effektivitet" og "evidens" i et usikkert og komplekst videnssamfund.
- Peter Dahler-Larsen: Evidens i det pædagogiske arbejde - seks mentale modeller.
- Camilla Brørup Dyssegaard: Evidens og effektmålinger på det pædagogiske område - hvor kom det fra?
- Thomas Thyrring Engsig: Når systematiske reviews (mis)informerer pædagogisk praksis - om forholdet mellem systematiseret forskningsviden og pædagogisk praksis.
- Torsten Conrad: Intentionalitet og uforudsigelighed - evidensbaseret implementering i en pædagogisk kontekst.
- Anne Mette Buus & Palle Rasmussen: Når evidensbaserede metoder møder den pædagogiske hverdag.
- Torben Næsby: Forskningsinformeret pædagogisk praksis og uddannelse.
- Birgit Heimann Hansen: Viden i professionsuddannelserne - udvikling af kompetence til professionel handling.
- Lars Qvortrup: Data- og forskningsinformeret udvikling af pædagogisk praksis i dagtilbud.
Bogen er oplagt som studiebog til pædagoguddannelsen, da den skriver sig op mod uddannelsens kompetenceområder og videns- og færdighedsmål, herunder især de nationale moduler inden for specialiseringerne, bachelorprojektet og den fjerde praktikperiode.