Evaluering af STIBO-projektet. Kompetenceudvikling i botilbud
Dette er erfaringerne og materialet fra et af ni projekter, der alle er støttet af ”Puljen for Kompetenceudvikling” under Socialstyrelsen. Puljen for kompetenceudvikling er et nationalt program under ”Bo-Liv” til styrkelse af indsatsen på Botilbud. I alt har ni projekter, 16 kommuner og næsten 1.700 medarbejdere været involveret i støttede projekter i perioden 2010–2012.
Indhold
I Næstved Kommune ønskedes en kulturændring på de kommunale bo- og dagtilbud. Projektet med temaet Selvbestemmelse i Praksis skulle således igangsætte en kulturændring fra, at medarbejderne tilrettelagde deres arbejde efter, hvad de synes var godt for borgerne mod i højere grad at tage højde for borgerens ønsker. Formålet blev uddybet ved 15 delmål: tre der vedrører borgerne, syv mål der vedrører medarbejderne, og fem mål der vedrører kommunen.
Projektet har fire aktiviteter:
- Medarbejderuddannelse
- Borgerprojekter
- Borgeruddannelse
- Ressourcepersonuddannelse.
Projektets succeskriterier er:
-
2/3 af borgerne oplever at leve et liv på egne præmisser og få bedre livskvalitet.
-
2/3 af medarbejderne oplever at blive mere professionelle i jobbet, indgår i netværk på tværs af organisationen og åbent at kunne dele ud af deres faglige viden.
Du kan læse mere om ”Puljen for Kompetenceudvikling” og ”Bo-Liv” på Socialstyrelsens hjemmeside.
Konklusion
Projektet viser, at der er nogle barrierer i forhold til implementering af medborgerskab, nemlig vanetænkning, mangel på arbejdsdisciplin, manglende teoretisk ballast, problemstillinger i forhold til skriftlighed samt svaghed af teamsamarbejdet. I kraft af projektet er der hos medarbejderne sket en bevidsthedsændring, der indebærer større blik for mægtiggørelse af borgerne, et tankemønster, der er tilvejebragt gennem en proces med vekslen mellem teori og praksis. Det er ligeledes projektets erfaring, at den viden, medarbejderne har fået gennem uddannelse, først omsættes og bliver konkret, når medarbejderen indgår i et praktisk samspil med borgeren.
Disse to erfaringer dokumenteres ved, at borgerne kun har oplevet beskeden effekt af projektet som sådan, hvorimod borgerprojekterne har medført store ændringer for borgerne. Denne del af projektet har været meget succesfuld. Vigtige arbejdsredskaber i processen har været fokus på metode, refleksion, dilemmaer, viden om betydningen af kropssprog og verbalt sprog og handleplanen.
Metode
Ved projektets start er der udarbejdet en baseline i form af interview af borgere og medarbejdere. Ved projektets afslutning er der samlet op på denne baseline via borgerinterviews, spørgeskema samt interview af medarbejdere. Evalueringen er derefter udarbejdet inden for rammerne af programteorien, der måler sammenhængen mellem de igangsatte aktiviteter og den effekt, som vi forventer/ønsker/håber. Medarbejderuddannelsen er evalueret på baggrund af spørgeskemaundersøgelse blandt medarbejderne. Borgerprojekterne er evalueret på baggrund af data hentet fra gruppeinterview blandt medarbejderne, og borgeruddannelsen er evalueret af de medarbejdere, der har været støttepersoner for borgerne under uddannelsen. Ressourcepersonuddannelsen er evalueret ud fra spørgeskema til deltagerne ved uddannelsens start og ved uddannelsens afslutning.